راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

طراحی نرم افزار تحت وب

مقدمه

ما قبلا در مقاله “نرم افزار تحت وب چیست” کاملا در مورد نرم افزارهای تحت وب صحبت کردیم. نرم افزار تحت وب یا Web Based، به سیستم هایی گفته می‌شود که بر بستر اینترنت قابل استفاده باشند. اینگونه نرم افزارها روی سیستم کاربر نصب نمی‌شوند و با مرورگرهای مختلف مانند فایرفاکس، کروم، سافاری و… قابل اجرا هستند. طراحی و توسعه نرم افزارهای تحت وب نسبت به نرم‌افزارهای ویندوزی بسیار راحت‌تر و کم هزینه تر بوده و علاوه بر این با تمامی دستگاه‌ها از جمله موبایل، تبلت، لپ تاپ و… می‌توان به آنها دسترسی داشت. در این مقاله میخواهیم درمورد چگونگی طراحی نرم افزار تحت وب صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

طراحی نرم افزار تحت وب

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد، امروزه تلاش می‌شود اغلب نرم افزارها به صورت آنلاین و تحت وب طراحی شود تا محدود به استفاده در یک دستگاه خاص نباشد و از همه مهمتر از همه جا و برای همه قابل دسترس باشد. از ویژگی های بارز نرم افزار های تحت وب می‌توان به امنیت بالا، سرعت لود بالا، طراحی حرفه‌ای و شبیه اپلیکیشن و عدم به وجود آمدن هنگی اشاره کرد. اکنون بسیاری از نرم افزارهای اتوماسیون اداری، انبارداری، منابع انسانی و… که توسط شرکت‌های طراحی و توسعه نرم افزارهای اختصاصی تولید می‌شود، بصورت تحت وب است.

ویژگی های نرم افزارهای تحت وب

  • دسترسی نامحدود: مهم ترین ویژگی نرم افزار تحت وب دسترسی نامحدود افراد از هر مکان و زمان است. شما می‌توانید تمام اسناد و اطلاعات خود را براحتی تنها با اتصال به اینترنت و از طریق مرورگر مشاهده کنید.
  • سرعت بالا: به دلیل اینکه اینگونه نرم افزارها در محیط وب اجرا می‌شوند، سرعت و عملکرد آنها نسبت به نرم افزار های ویندوزی بسیار بالاتر است.
  • اجرا با حداقل سیستم: اجرای نرم افزارهای تحت وب به سخت افزار قوی ندارد! شما با هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینرنت را داشته باشد، می‌توانید براحتی نرم افزارهای تحت وب را اجرا کنید.
  • امنیت بسیار بالا: کدنویسی این نرم افزارها بصورت اختصاصی و حرفه‌ای انجام شده است. از این رو امکان نفوذ و هک در آنها وجود ندارد.

 

طراحی نرم افزار تحت وب به صورت حرفه ای

فرآیند طراحی نرم افزار تحت وب

فرآیند طراحی نرم افزار تحت وب، در چند فاز مختلف انجام می‌شود. پس از اینکه کارشناسان ما طی جلساتی با شما که در مورد فرآیندها و طرح کلی نرم افزار در لایه بیزنس می‌گذرانند، امکانات و زمان موردنیاز برای انجام آن نیز استخراج می‌شود. زمان و هزینه تقریبی به شما ارائه شده و در صورت نیاز قرارداد اولیه تنظیم می‌شود.

  • بررسی ایده: پس از تحلیل دقیق پروژه، کشف همه جانبه محصول انجام می‌شود. در این مرحله داده‌هایی نیز به طراحان ارائه می‌شود.
  • طراحی تجربه کاربری و واسط کاربری: در این مرحله طبق داده‌هایی که از مرحله قبل به دست آمده، طراحی تجربه کاربری و واسطه کاربری به صورت پروتوتایپ طراحی شده و تحویل تیم توسعه نرم‌افزار می‌شود.
  • طراحی و پیاده‌سازی فنی پروژه: در این مرحله کدنویسی و پیاده سازی فنی پروژه و همچنین تست فنی نرم افزار نیز انجام می‌شود.
  • تست و بهینه سازی: در این مرحله آماده‌سازی زیرساخت پروژه، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی هر چه بهتر پروژه انجام می‌شود.
  • پشتیبانی فنی: در نهایت فرآیند طراحی نرم افزار تحت وب، مرحله پشتیبانی است که در صورت بروز هر گونه مشکل و… بصورت آنی برطرف شود.

مزایای طراحی نرم افزار تحت وب

  • بسیار امن تر از نرم افزارهای ویندوزی
  • بدون نیاز به بکاپ‌گیری دستی
  • بدون نیاز به نصب و دانلود
  • قابل اجرا در مرورگرهای معمولی مانند گوگل کروم، فایرفاکس و…
  • تضمین امنیت و نگهداری از اطلاعات
  • بدون نیاز به نصب آخرین نسخه و…
  • سازگار با تمامی دستگاه‌ها و عدم نیاز به سخت افزاری خاص برای اجرا
  • بدون نیاز به محدوده زمانی و مکانی برای استفاده از اطلاعات

برتری نرم افزارهای تحت وب نسبت به نرم افزار های ویندوزی

همانطور که گفته شد، نرم افزارهای تحت وب مزایای زیادی دارند. اما دلیل برتری این گونه نرم افزارها نسبت به نرم افزارهای تحت وب به چند دلیل مهم بستگی دارد. از جمله مهمترین دلایل برتری نرم افزارهای تحت وب نسبت به نرم افزارهای ویندوزی می‌توان به وارد زیر اشاره کرد:

طراحی نرم افزار تحت وب به صورت حرفه ای

 

  • سرعت بالاتر

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، نرم افزارهای تحت وب نسبت به نرم افزارهای ویندوزی سرعت بالاتری دارند و شما می‌توانید با هر دستگاه دیجیتالی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون‌های هوشمند، به آنها متصل شوید. اینگونه نرم افزارها کلاینت – سرور بوده و طراحی مدرن‌تری نسبت به نرم افزارهای ویندوزی دارند. نرم افزارهای تحت وب از یک هسته پایدار بهره‌مندند و آپدیت جدید نرم افزار در کل سطح شبکه اعمال می‌شود.

  • وجود تنوع

نرم افزارهای تحت وب دارای تنوع بالایی هستند. بطوریکه شرکت‌هایی مانند گوگل نیز متدهایی برای بهبود رابط کاربری (UI) این نرم افزارها ارائه می‌دهند. این در حالیست که در نسخه‌های ویندوز، طراحی و رابط کاربری متنوع، کمتر دیده می‌شود. همچنین در نرم افزارهای تحت وب از پراکندگی و تکرار اطلاعات جلوگیری می‌گردد. بدین ترتیب براحتی می‌توان از پایگاه داده پشتیبان گیری کرد.

کلام آخر

با توجه به قابلیت های نرم افزارهای تحت وب، امروزه در سراسر دنیا اغلب نرم افزارهای اداری که قبلا در زیرساخت ویندوزی پیاده می‌شدند، اکنون تحت وب ارائه می‌شوند. همانطور که گفته شد، نرم افزارهای تحت وب با قابلیت دسترسی تنها با استفاده از مرورگر وب از هر مکان و تحت هر شرایطی را برای کاربران فراهم می‎کنند. از این رو بهترین گزینه برای کسب و کارها و طراحی نرم افزارهای سازمانی، شرکتی و اداری، طراحی نرم افزار تحت وب است. به عنوان مثال نرم افزارهای اتوماسیون اداری، پرتال مشتریان و… را می‌توان با استفاده از نرم افزار تحت وب طراحی و ارائه کرد. اگر کسب و کار شما نیز به چنین خدماتی نیاز دارد که با طراحی نرم افزار تحت وب بتواند بسیار سریع‌تر عمل کند، با راهکار گستران در تماس باشید!

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید