راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

قدرت رنگ‌ها در طراحی سایت

مقدمه

رنگ‌ها از آنچه که شما به آن فکر می‌کنید قدرتمندتر هستند. رنگ‌ها نه تنها در احساس بلکه در رفتار ما نیز تاثیر بسزایی دارند. محققان این مقوله را روانشناسی رنگ‌ها می‌گویند و توصیه می‌کنند در هر کسب و کاری که هستید این مقوله را جدی بگیرید و از قدرت رنگ‌ها برای برندینگ خود استفاده کنید. رنگ لوگو یا سایت مناسب با مخاطب شما، می‌تواند به تقویت نام تجاریتان کمک کرده و فروش را در وبسایت شما افزایش دهد.

نتیجه مطالعات روانشناسی رنگ‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که وارد یک وبسایت می‌شوند تصمیم خود را برای استفاده از خدمات سایت یا خروج از آن بر اساس رنگ آن می‌گیرند، یعنی اگر رنگ‌هایی که در سایت شما وجود دارد به اندازه‌ی کافی جذاب و چشمگیر نباشد و در کمتر از ۹۰ ثانیه نتواند مخاطب را حفظ کند، افراد به زودی از آن خارج خواهند شد. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد رنگ‌ها می‌توانند شناخته شدن برند شما را تا۸۰ درصد افزایش دهند.

قدرت روانشناسی رنگ‌ها را جدی بگیرید

 احساس نکنید بحث روانشناسی رنگ‌ها کاملاً تصادفی است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و فناوری‌های بزرگ دنیا مانند  hpو intel دارای لوگوهایی به رنگ آبی هستند. این جمله به این معنا نیست که حتماً رنگ آبی مناسب سایت شماست و سایت‌ها و لوگوهایی که به رنگ آبی طراحی نشده باشند نمی‌تواند موفق شود، برعکس نظر ما بر این است که افراد موفق در طراحی برندها و سایت‌ها از مبحث روانشناسی رنگ‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند مخاطبین بیشتری را جذب کنند. در ادامه بیشتر با تاثیرات رنگ‌های مهم، و احساساتی که رنگ‌ها به مخاطبین القا می‌کنند آشنا خواهیم شد.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز جزو رنگ‌های گرم است که می‌تواند ضربان قلب افراد را افزایش داده و به آن‌ها حس هیجان، عشق و انرژی بدهد. در مقابل، این احساس می‌تواند القا کننده‌ی خشم و خطر نیز باشد. بهترین استراتژی در بهره گیری از رنگ‌ها در طراحی سایت‌ها زمانی است که شما مخاطبین خود را به خوبی بشناسید و بنابر حوزه‌ی کسب و کاری خود رنگ‌ها را انتخاب کنید.

برای مثال باید گفت رنگ قرمز می‌تواند در سایت‌هایی که به ورزش، سرگرمی، تبلیغات و یا موارد این چنینی مربوط هستند مفید و موثر واقع شود. دقت داشته باشید که رنگ قرمز برای خدمات و سایت‌هایی که کالاهای لوکس و یا حرفه‌ای ارائه می‌دهند اصلاً مناسب نیستند.

رنگ زرد چه می‌گوید؟!

روشن‌ترین رنگی که ما تا به حال دیده‌ایم رنگ زرد است. این رنگ با خود انرژی زیادی دارد و می‌تواند سبب جلب توجه افراد و مخاطبین شود. علاوه بر این، رنگ زرد می‌تواند برای ما حس خوشبختی، مثبت بودن و امیدواری را القا کند. دقت داشته باشید این رنگ اگر در جای مناسب و در ترکیب نامناسب با رنگ‌های دیگر قرار گیرد و در طراحی یک سایت استفاده شود می‌تواند برخلاف آنچه که ما انتظار داریم عمل کرده و حس آرامش را از مخاطب سلب کند.

در بخش‌هایی از سایت که ما نیاز به توجه فراوان داریم می‌توان از باکس‌هایی به رنگ زرد استفاده کرد. استفاده‌ی بیش از حد از این رنگ می‌تواند چشم‌ها را خسته کرده و مخاطب را بعد از چند دقیقه فراری دهد.

رنگ نارنجی چه حسی را القا می‌کند؟

نارنجی رنگ پر انرژی است که حس خلاقیت، ماجراجویی، اشتیاق، موفقیت و تعادل را القا می‌کند. اما دقت کنید استفاده‌ی بیش از حد از این رنگ می‌تواند چشمان مخاطب را خسته کرده و سبب خروج مخاطب از صفحه‌ی شما شود. رنگ نارنجی نیز مانند رنگ قرمز رنگی است که موقع استفاده باید احتیاط زیادی کرد.

از این رنگ در مواردی استفاده می‌شود که نیاز است کاربر به آن توجه کند مانند باکس‌های خرید، ثبت نام و اشتراک. به علت داشتن حس سرگرمی و هیجان اغلب در سایت‌های فناوری، سرگرمی و غذا از این رنگ استفاده می‌شود.

رنگ سبز و تاثیر آن در طراحی سایت

رنگ سبز را همیشه در طبیعت اطرافمان می‌بینم و حس آرامش، رشد و سلامتی آن را به وفور حس کرده‌ایم. این رنگ علاوه بر این موارد حس سخاوت، پاکی، صلح و انرژی را نیز با خود به همراه دارد. چشم‌ها به رنگ سبز عادت زیادی دارند چرا که همیشه در محیط اطراف آن را می‌بیند، از این رو پردازش آن توسط چشم‌ها به سرعت صورت می‌گیرد.

اغلب از این رنگ در طراحی سایت‌هایی با محوریت پزشکی، سلامت، صلح و محیط زیست بهره می‌برند. دقت داشته باشید به علت وجود فراوان این رنگ در محیط اطرافمان استفاده‌ی بیش از حد از آن در یک سایت می‌تواند حس تکراری بودن داشته باشد.

رنگ آبی و حس خوب آن

رنگ آبی کیفیت، آرامش، اعتماد و امنیت را به مخاطب می‌دهد. این رنگ به علت حس هماهنگی و تعادل، اغلب در لوگوها و سایت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوعی اطمینان و اعتماد را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. علاوه بر این موارد به علت داشتن حس آرامش در سایت‌های پزشکی و سلامت نیز از این رنگ استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این رنگ احتیاط کنید چرا که حس خنکی آن می‌تواند سبب دفع مخاطب شود.

رنگ بنفش و استفاده از آن در طرح‌ها

رنگ بنفش معنویت، قدمت و لوکس، ثروت، رفاه و تخیل را القا می‌کند. این رنگ در تناژهای تیره می‌تواند حس ثروت و در تناژهای روشن حس عشق و شادی را به مخاطب می‌دهد. اغلب در سایت‌های مربوط به لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی و سایت‌هایی که مخاطبان آن‌ها اغلب زنان جوان هستند از رنگ بنفش و تناژهای مختلف آن استفاده می‌شود.

رنگ سیاه چه می‌گوید؟!

مشکی رنگ قدرتمندی است و تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب دارد و نشان از اقتدار، توانایی و هوش است. رنگ مشکی می‌تواند در کنار رنگ‌های دیگر نقش‌های متفاوت و جالبی در یک سایت داشته باشد. مشکی می‌تواند مدرن یا سنتی باشد و این بستگی به قالب و رنگ‌های دیگر سایت شما دارد. رنگ مشکی همراه طلایی می‌تواند در فروش کالاهای لوکس بسیار تاثیرگذار باشد. البته در استفاده از این رنگ زیاده روی نکنید چرا که می‌تواند حس ترس و خشونت را القا کند.

و اما سفید!

سفید رنگ خنثی و بی روح که همیشه ما آن را نشانی از پاکی و معصومیت می‌شناسیم. خوشبختی، صداقت، امید و ایمنی نیز از وظایف رنگ سفید است.

اغلب در سایت‌های مربوط به سلامت و بهداشت از این رنگ برای ایجاد حس پاکی و تمیزی استفاده می‌شود. علاوه بر این از این رنگ در طراحی سایت‌ها بیشترین استفاده نسبت به رنگ‌های دیگر به عمل می‌آید چرا که می‌تواند در کنار رنگ‌های دیگر احساس‌های متفاوتی را ایجاد کند. مانند حس قدرت همراه با ظرافت در ترکیب با رنگ مشکی.

آیا آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها مهم است؟

اگر طراح هستید یا یک مخاطب ساده و یا فردی که قصد دارد سایتی برای کسب و کار خود راه بیندازد، آشنایی و شناخت رنگ‌ها و حسی که این رنگ‌ها به مخاطبین منتقل می‌کند بسیار مهم است. شما می‌توانید با توجه به حوزه‌ی کاری خود در استفاده از رنگ‌ها ارتباط ایجاد کرده و با  این کار در معرفی و ماندگار کردن برند خود در ذهن مخاطب و  مشتریان موفقیت خود را چند برابر کنید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید