راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

نرم افزار تحت وب چیست و مزایای آن

مقدمه

نرم افزار تحت وب یا Web Based، به سیستم هایی گفته می‌شود که بر بستر اینترنت قابل استفاده باشند. این گونه از نرم افزار ها، برقراری ارتباط بین مشتری و صاحبان مشاغل را از طریق وب و مرورگر امکان پذیر می‌کنند. در طی سالهای گذشته، با توجه به افزایش استفاده کاربران از اینترنت صاحبان کسب و کار شیوه فعالیت خود را تغییر داده و استفاده از سامانه های تحت وب را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم در خصوص استفاده از این نرم افزار ها برای کسب و کارها صحبت کنیم. برای آگاهی بیشتر در این زمینه و مزایای نرم افزار تحت وب ، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

نرم افزار تحت وب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، Web application  یا نرم افزار تحت وب یا Web Based به برنامه‌ای گفته می‌شود که از طریق مرورگر وب (مثل فایرفاکس، گوگل کروم و…) برای انجام اموری خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار های تحت وب را می‌توان نوعی برنامه کلاینت – سرور نیز در نظر گرفت. کلاینت برنامه‌ای است که کاربر از آن برای ورود اطلاعات استفاده می‌کند. سرور هم به اپلیکیشنی است که وظیفه نگهداری این اطلاعات را بر عهده دارد.

با توجه به رایج شدن استفاده کاربران از اینترنت، این روش می‌تواند یک کانال عالی و ارزان برای کسب و کارها باشد. البته هدف نرم افزار تحت وب تنها برای برقرای ارتباط با مشتری نیست، بلکه ایجاد یک پلتفرم برای برقراری ارتباط موثر بین کارمندان یک مجموعه نیز می‌باشد.

تفاوت سامانه تحت وب با نرم افزار تحت ویندوز

اولین و مهمترین تفاوت بین سامانه تحت وب با تحت ویندوز در اینست که سیستم های ویندوزی باید روی یک سیستم مرکزی نصب شوند، در حالیکه سیستم های تحت وب روی سرور ها اجرا می‌شوند و از طریق وب قابل استفاده اند.

دومین تفاوت این نرم افزار ها در اینست که نرم افزارهای سیستمی فقط روی سیستمی که روی آن نصب شده‌اند، قابل دسترس اند ولی نرم افزار های تحت وب روی هر دستگاهی که دسترسی به اینرتنت داشته باشد، در دسترس اند.

انواع نرم افزارهای تحت وب

برنامه تحت وب چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

نرم افزارها و برنامه های تحت وب، می‌توانند ابزاری ارزشمند برای مشاغل به شمار آیند. چرا که این گونه نرم افزار ها به مدیران جهت سهولت در انجام کارها کمک می‌کنند. مثلا:

  • بررسی سوابق عملکرد کارکنان
  • نظارت بر روند مالی شرکت
  • کنترل اعضای مجموعه و پروژه ها
  • مدیریت و پیگیری نحوه انجام امور و…

این نرم افزارها را می‌توان با زبان های برنامه نویسی مختلف پیاده سازی و اجرا کرد. همچنین طراحی و توسعه نرم افزار های تحت وب با هزنیه معقولی نسبت به نرم افزارهای سیستمی انجام می‌شود.

امروزه، با به وجود آمدن تکنولوژی PWA یا Processive Web App، بخش بیشتری از نیازهای نرم افزاری بصورت نرم افزارهای تحت وب قابل اجراست. با استفاده از این تکنولوژی بدون نیاز به ساخت اپلیکیشن برای اندروید یا ios، برنامه وب سایت شما روی گوشی موبایل کاربر، مانند اپلیکیشن نصب می‌شود و کاربر با آن مثل یک اپلیکیشن رفتار می‌کند تا جاییکه شما به نوتیفیکیشن و سایر امکانات اپلیکیشن ها دسترسی دارید.

این تکنولوژی از اوایل سال ۲۰۱۵ توسط شرکت گوگل معرفی شد. می‌توان پیشگویی کرد که تا چند سال آینده PWA ها طیف گسترده ای از اپلیکیشن ها را در بر بگیرند. بسیاری از اپلیکیشن های خارجی همچون اوبر، پینترست و در ایران نیز اپلیکیشن هایی مثل روبیکا، اسنپ و… از این فناوری استقبال کرده اند.

مزایای نرم افزار تحت وب

با افزایش روز به روز کاربران اینترنتی، به نظر می‌رسد طرفداران برنامه های تحت وب بیشتر از برنامه های ویندوزی باشد! همانطور که در فوق نیز گفته شد، برنامه های مبتنی بر وب مزایای زیادی نسبت به نرم افزار های ویندوزی دارند. در ادامه به بررسی مزایای نرم افزار تحت وب خواهیم پرداخت:

قابلیت دسترسی و ابری بودن

از مهمترین مزایای نرم افزار تحت وب به قابل حمل بودن آن می‌توان اشاره کرد. چرا که کاربران می‌توانند با استفاده از یک گوشی موبایل و اتصال به اینترنت از نرم افزار استفاده کنند و دیگر نیازی به نصب آن نباشد. از طرفی دیگر، توسعه دهندگان وب هم مجبور نیستند چندین نسخه از یک برنامه را برای سیستم‌عامل های مختلف برنامه‌نویسی کنند.

داشتن امنیت بالاتر نسبت به نرم افزار تحت ویندوز

همانطور که در فوق نیز گفته شد، نرم افزارهای ویندوزی به دلیل نیاز به بروزرسانی های مداوم، باعث کاهش بهره‌وری شده و به همین علت دیگر کاربران این نرم‌افزارها از آخرین نسخه آن استفاده نمی‌کنند. قاعدتا بزرگترین پیامدی که این کار خواهد داشت، تضعیف امنیت خواهد بود. در حقیقت باید گفت این گونه نرم افزار ها به دلیل وجود حفره های امنیتی مدام در حال آپدیت و به روز رسانی هستند و صرفا جهت رفع اشکلات و باگ نیست.

مزایای نرم افزار تحت وب

از طرفی دیگر، برنامه های تحت وب روی سرور های اختصاصی اجرا می‌شوند و مدام تحت کنترل حرفه ای توسط مدیران مجموعه هستند. به عبارتی دیگر در این نرم افزارها اگر هر گونه نفوذ یا خطایی باشد، سریعا شناسایی و برطرف خواهد شد.

کاهش هزینه ها و مقرون به صرفه تر بودن سامانه تحت وب

یکی دیگر از مهم ترین مزیت های استفاده از سامانه تحت وب ، صرفه جویی در هزینه ها می‌باشد. هزینه طراحی یک اپلیکیشن موبایل و یا یک نرم افزار دسکتاپ چندین برابر سامانه تحت وب است. نکته قابل ذکر اینکه اگر قصد توسعه اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios را داشته باشید، باید متحمل پرداخت هزینه بیشتری نیز بشوید!

قاعدتا پرداخت چنین هزینه ای برای استارت‌آپی که در مرحله جذب سرمایه است، بسیار مشکل بوده و در مواردی غیر ممکن است! اما اگر داشتن اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شما ضروری است، می‌توانید از نرم افزار های تحت وب استفاده کنید.

عدم نیاز به بروزرسانی

نرم افزار های ویندوزی غالبا نیاز به عیب یابی و بروز رسانی مداوم دارند. بنابراین کاربران همواره باید نسخه جدید نرم افزار را جایگزین قبلی کنند. این یکی از دلایل مهمی است که باعث عدم بهره‌وری نرم افزار های سیستمی شده است و کاربران و توسعه دهنگان برنامه ها و نرم افزار ها را به سمت نرم افزار های تحت وب سوق میدهد.

عدم وابستگی به سخت افزار

هنگامیکه صحبت از توسعه نرم افزارهای مبتنی بر دسکتاپ یا همان ویندوزی می‌شود، باید توان سیستمی که نرم افزار قرار است روی آن اجرا شود نیز توجه داشت. حتی گاهی اوقات کاربران برای اینکه بتوانند از یک نسخه جدید از نرم افزاری استفاده کنند، مجبور به پرداخت هزینه هنگفتی برای آپدیت سیستم شان می‌شوند. اما برنامه های تحت وب این چنین نیست.

برنامه های تحت وب قابلیت اجرا روی هر سیستم عاملی را دارند و  وابسته به سخت افزار نیستند. کاربران این امکان را دارند که از طریق هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و دارای مرورگر است، برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

نرم افزار تحت وب ؛ بهترین راهکار کسب و کار ها

اگر شما نیز صاحب کسب و کار و یا شرکت بزرگی هستید، استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب به شما در پیشرفت امور کاریتان کمک خواهد کرد. اجرا و نظارت بر این نرم‌افزارها نیازمند دانش فنی و یا نیروی متخصص نیست. علاوه بر این افزایش کارایی و کاهش هزینه ها را برای کسب و کارها به دنبال خواهد داشت.

شرکت راهکار گستران، در راستای توسعه تجارت الکترونیک در سطح شمالغرب کشور ، خدمات خود را در قابل طراحی انواع وب سایت و فروشگاه اینترنتی، طراحی، راهندازی و اجرای سیستم های مدیریت فروش، سیستم مدیریت پروژه و مشتریان ، بازاریابی اینترنتی، برندسازی آنلاین و سایر خدمات مورد نیاز در این حوزه را با تضمین کیفیت خدمات دریافتی و تعهد در قبال اعتماد مشتری، ارائه می دهد.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید