راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

چگونه یک CMS انتخاب کنیم؟

مقدمه

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب (CMS) برای وب سایت شما یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که برای کسب و کارتان باید بگیرید. یک CMS چارچوب و عملکرد را نه تنها برای طراحی و توسعه وب، بلکه نحوه رشد و شکوفایی کسب و کار شما به صورت آنلاین را فراهم می‌کند.

 

چند عامل کلیدی در انتخاب پلتفرم CMS مناسب

CMS که انتخاب می‌کنید تاثیر قابل ‌توجهی بر تیم شما خواهد داشت، از تجربه کاربری برای بازاریابان و تیم محتوا، جنبه‌های فنی که توسعه‌ دهندگان باید با آن‌ ها برخورد کنند، تا جریان‌های کاری که تیم‌های چند کاره باید با آن درگیر باشند یا انجام دهند، مانند خدمات مشتری، بازاریابی و فروش و ..

اکنون، بیش از هر زمان دیگری، با گزینه‌های روزافزون موجود در سال 2022، انتخاب یک CMS جدید باید برای نیازهای همه افراد درگیر مورد توجه عمیق قرار گیرد.

برای مدیریت ضروری است که فهرستی از خواسته‌ها و نیازهای تجاری از هر بخش تهیه کند، سپس ماتریسی را ایجاد کند که برای هر یک اولویت ایجاد کند. با سازماندهی این فرآیند، تصمیم گیرندگان در واقع می‌توانند همه گزینه‌ها را ارزیابی و مقایسه کنند و موثرترین گزینه را انتخاب کنند.

عوامل اساسی که در زمان انتخاب یک cms مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • سفارشی سازی: آیا CMS امکان سفارشی سازی آسان را دارد؟ هم برای صفحات فرود یک باره و هم برای صفحات در سراسر سایت؟ شرکت چقدر بر «ظاهر» وب سایت کنترل خواهد داشت؟
  • بستر تجربه دیجیتال: آیا CMS به عنوان یک پلتفرم تجربه دیجیتال واقعی کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد بر اساس داده‌ها و اقدامات کاربر شخصی سازی کنید و همچنین به راحتی با سیستم‌های شخص ثالث ادغام شوید تا تجربه مشتری را بیشتر کنید؟
  • سهولت استفاده: تجربه کاربری برای ویرایشگران محتوا و مدیران سایت چگونه است؟ در مورد توسعه دهندگان چطور، آیا پلتفرم بصری است؟ استفاده و نگهداری آن آسان است؟ آیا روشی کاربرپسند برای ایجاد انواع طرح بندی و منوهای ناوبری وجود دارد؟
  • تم‌های قالب: آیا تم‌های اولیه و جایگزین‌های بصری زیادی برای انتخاب وجود دارد؟ تم‌های قالب در وردپرس بسیار محبوب هستند، به عنوان مثال، به شما این امکان را می‌دهند که بدون طراحی تم سفارشی، به سرعت راه اندازی کنید.

توجه: بسیاری از سایت‌های بزرگ‌تر از قالب‌های آماده استفاده نمی‌کنند، بلکه سفارشی و طراحی شده ‌اند.

چند عامل کلیدی در انتخاب پلتفرم CMS مناسب

  • پیچیدگی سایت: وب سایت چقدر باید پیچیده باشد؟ آیا اساسا یک پلت فرم وبلاگ نویسی یا انتشار است؟ پیچیدگی سایت عامل اصلی در انتخاب بین پلتفرم‌های CMS مانند دروپال و وردپرس است.
  • معماری فنی: آیا CMS از بهترین شیوه‌ها در زمینه DevOps و مدیریت back-end پیروی می‌کند؟ آیا توسعه دهندگان فعلی شما تجربه و دانش زبان برنامه نویسی برای استفاده بهینه از CMS را دارند یا به آموزش‌های قابل توجه یا استخدام‌های جدید نیاز است؟
  • ادغام شخص ثالث و API ها: آیا سایت نیاز به ادغام با برنامه‌های شخص ثالث مانند اتوماسیون بازاریابی و CRM دارد؟ چه API هایی مانند REST، JSON و غیره در دسترس هستند؟ انجام این کار با CMS داده شده چقدر آسان است؟
  • سرعت رابط کاربری، پیچیدگی و توزیع محتوا: اگر به یک رابط کاربری بسیار سریع، بصری یا پیچیده نیاز دارید، مانند یک رابط کاربری که به تعامل بصری زیاد و یا نمودارها یا سایر تجربیات تعاملی نیاز دارد، یک CMS بدون هد ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.
  • سئو: CMS چقدر سئو پسند است؟ برخی از CMS ها، می‌توانند از مشکلات سئو رنج ببرند، به خصوص اگر به درستی پیاده ‌سازی نشده باشند.
  • تجارت الکترونیک: آیا قصد دارید ویژگی‌های تجارت الکترونیک را در سایت پیاده سازی کنید؟ اگر چنین است، چقدر پیچیده است؟ بسته به CMS، ادغام‌های مختلف CMS تجارت الکترونیک یا حتی عملکرد داخلی تجارت الکترونیک وجود دارد.
  • مقیاس پذیری: اگر انتظار ترافیک بزرگ یا افزایش شدید ترافیک را دارید، CMS باید بسیار کارآمد و مقیاس پذیر باشد. البته اگر یک CMS منبع باز دارید، پلتفرم میزبانی این جا بسیار مهم است، اما ارائه دهندگان میزبانی ابری مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما در مدیریت مقیاس پذیری و زیرساخت‌های مرتبط کمک کنند.
  • متن باز: آیا CMS منبع باز است و توسط یک جامعه بزرگ و سالم که به طور مداوم در حال بهبود عملکرد، ایجاد ویژگی‌ها و ایمن نگه داشتن پروژه هستند، پشتیبانی می‌شود؟ چه نوع افزونه‌هایی در دسترس هستند و چقدر با اهداف و تاکتیک‌های فعلی کسب و کار مطابقت دارند؟
  • سایر ویژگی ها: برخی از ویژگی‌ها شاید چندان مهم به نظر نرسند اما همچنان ارزش بررسی مجدد را دارد. چیزهایی مانند RSS، ادغام رسانه های اجتماعی، پشتیبانی چند زبانه، توانایی ویرایش HTML به طور مستقیم یا از طریق WYSIWYG باید کاملا رایج باشند.
  • موارد خاص: آیا CMS شما باید به عنوان یک اینترانت عمل کند، از یک گردش کار نویسندگی بسیار خاص پشتیبانی کند، یا به یک عمودی بسیار خاص مانند کسب و کار کوچک خدمت کند؟ اگر چنین است، به این موارد خاص توجه کنید.

 

سخن آخر

اگر قصد دارید برای کسب و کارتان سایتی طراحی کنید، انتخاب CMS مهم‌ترین قدم این مسیر است. ابتدا باید نیازهای خود را رتبه بندی و اولویت بندی کنید، سپس می‌توانید برای انتخاب بهترین CMS را با توجه به نیاز‌های خود انتخاب و استفاده کنید. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبلاگ ما مراجعه فرمایید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید