طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی

ما در مقاله قبلی در مورد اینکه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست صحبت کرده ایم. توصیه میکنیم اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، ابتدا آن مقاله را مطالعه کنید.
CRM مخفف Customer Relationship Management سیستمی برای ارتباط با مشتری میباشد. این سیستم برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان آتی کسب و کارها میباشد. سیستم CRM با پیاده سازی استراتژیها به بهبود روابط و تعامل با مشتریان میپردازد. اما چگونه میتوان چنین سیستمی داشت؟ توصیه ما به شما طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی میباشد.
طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
CRM صرفا یک ابزار نیست بلکه یک تکنولوژی و فناوری نوین برای کسب درآمد و تعاملات بهینه تیم فروش در سازمانها، ادارات، شرکتها، ارگانهای دولتی و غیر دولتی میباشد. امروزه تمامی نیازهای یک سازمان از جمله روابط با مشتریان، خریداران، تامین کنندگان و همکاران تحت این ابزار خلاصه میشود. اما مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری در واقع از استراتژی شروع شده است و در نهایت این ابزاریست برای تسهیل در اجرای استراتژیهای یک سازمان.
اگر یک سیستم CRM بصورت اختصاصی و متناسب با نیازهای یک کسب و کار طراحی و برنامه نویسی شود، بسیاری از نیازهای کسب و کار برطرف شده و آمار دقیقی از مشتریان، محصولات و خدمات کسب و کارتان را متحول میکند. اما کدام نرمافزار CRM مناسب کسب و کار شماست؟ برای پاسخ این سوال توصیه میکنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
نرم افزارهای آماده CRM
اگر قبلا تجربه خرید محصولات و نرم افزارهای آماده را داشته باشید، حتما با انبوهی از منوها و امکاناتی روبرو شدهاید که نه تنها مناسب با نیازهای شما نیستند، بلکه باعث سردرگمی شما در استفاده از نرم افزار شده و موجب میشود شما کم کم استفاده از نرمافزار را رها کرده و به همان روش قدیمی، اطلاعات خود را در دفاتر و به صورت دستی ذخیرهسازی کنید. از این رو رفته رفته علاوه بر اینکه نگهداری از این اطلاعات دشوار میشود، اطلاعات و آمار ارزشمند شما نیز فراموش شده و دیگر قادر به استفاده از آن نیستید. اما چاره چیست؟
طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی
همانطور که در فوق نیز اشاره شد، طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی متناسب با نیازهای کسب و کار شما طراحی و برنامهنویسی میشود. از این رو این سیستم میتواند بسیاری از نیازهای کسب و کار شما را برطرف کرده و با ارائه آمار دقیق و آنالیز مشتریان، کسب و کار شما را متحول کند.
طراحی CRM اختصاصی به شرکت ها کمک میکند تا تعداد بالایی از مشتریان را در سیستمهای خود ثبت کرده و با آنها در ارتباط باشند. این سیستم میتواند فعالیتهای مشتریان را رصد کرده و باعث بهبود تعامل مشتری با کسب و کار شود. شما میتوانید اطلاعاتی را که در طول استفاده از این سیستم جمع آوری کردهاید، تجزیه و تحلیل کرده و بسیاری از انتظارات مشتریان را برآورده کنید. به عبارت کلی سیستم CRM اختصاصی به شما کمک میکند تا روابط خود را با مشتریان فعلیتان گسترش داده و مشتریان جدیدی جذب کنید.
انواع CRM در سازمانها
قبل از آنکه بخواهید چنین سیستمی را در سازمان یا شرکت خود داشته باشید، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید. بطور کلی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM به چهار دسته تقسیم میشود:
- CRM استراتژیک: داشتن استراتژی کسب و کار به شما کمک میکند تا علاوه بر جذب مشتریان جدید، مشتریان فعلی خود را راضی و خوشنود نگه دارید. این استراتژی میتواند نقش بسیار مهمی در سازمان شما ایفا کند چرا که باعث میشود فرهنگ سازمانی صحیح، مشتری محوری و… در کسب و کار شما شکل بگیرد.
- CRM عملیاتی: این نوع CRM فرآیندهای ارائه خدمات به مشتریان مانند ارائه خدمات پس از فروش و بازاریابی را مدیریت میکند. بسیاری از فرآیندها در سازمان وجود دارند که با استفاده از آن نیازهای مشتریان شما در مواقع مختلف برطرف میشود.
- CRM تحلیلی: با استفاده از این نوع CRM داده هایی که از طریق ارتباط با مشتریان و بازاریابی جمعآوری شده است، به اطلاعاتی تبدیل میشوند که در فرآیندها و تصمیمگیری های استراتژیک به سازمان شما کمک میکند.
- CRM تعاملی: این نوع CRM به روابط میان شما و مشتریان و نمایندگان تلقی میشود و به شما کمک میکند تا ارزش بیشتری برای مشتریان خود خلق کنید. در حقیقت با استفاده از این سیستم شما خواهید توانست بازخوردهای مثبت و منفی را از مشتریان خود دریافت کرده و آنها را راحت تر در سازمان خود اجرا کنید. این ارتباط میتواند از طریق تلفن، ایمیل، سیستم پیامکی و… باشد. علاوه بر این با استفاده از این سیستم شما قادر به ارتباط با توزیع کنندگان و تامین کنندگان نیز خواهید بود.
چرا سازمانها به طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی نیازمندند؟
شما با داشتن سیستم مدیریت محتوا اختصاصی قادر به مدیریت بخشهای مختلف کسب و کار بصورت یکپارچه و آنلاین خواهید بود. علاوه بر این شما میتوانید محصولات پر فروش خود را شناسایی کرده و در زمانی مناسب به مشتریان خود پیشنهادات مناسبی ارائه کنید.از جمله دلایلی که یک سازمان نیاز به CRM اختصاصی دارد میتاون به موارد زیر اشاره کرد:
- حل چالشهای تیم فروش
- صرفه جویی در زمان و انرژی
- اتوماسیون کارهای روزمره
- حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان بالقوه
- کمک به سازماندهی و رشد سازمان یا شرکت
سخن پایانی
همانطور که تا اینجای مقاله همراه ما بودید، استفاده از سیستمهای نوین در مدیریت ارتباط با مشتری علاوه بر حفظ مشتری باعث جذب مشتریان بالقوه نیز میشود. از آنجایی که سیاستها و نیازهای سازمان ها متفاوت از یکدیگر است، استفاده از CRM آماده توصیه نمیشود. از این رو توصیه ما به شما طراحی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اختصاصی است. در این راستا شرکت راهکار گستران یکی از با تجربهترین شرکت ها در زمینه طراحی نرم افزار تحت وب، اپلیکیشن های موبایل، طراحی سیستم های اختصاصی و… است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات نرم افزاری میتوانید با شمارههای شرکت از طریق منوی تماس با ما حاصل نمایید.