طراحی و راه اندازی سایت یکی از اقدامات مهم برای رونق کسب و کار میباشد. وب سایتها این امکان را برای شما فراهم میکنند که کسب و کار خود را در فضای اینترنت نیز به مخاطبان خود معرفی کنید تا آنها بتوانند راحتتر و سریعتر به خدمات شما دسترسی پیدا کنند. اما ممکن است که رقبای شما نیز سایت مخصوص به خود را داشته و در فضای اینترنت فعالیت داشته باشند. در این شرایط شما باید با بازاریابی خوب و حرفهای که در فضای اینترنت به آن سئو گفته میشود، سعی کنید تا مخاطب را به سمت سایت خود کشیده و مخاطبان در حوزهی کسب و کار شما، بیشتر جذب وبسایت شما شوند.
در فضای اینترنت برای بهتر دیده شدن وب سایت، سایت شما باید در هنگام جستجوی کاربران در صفحهی اول موتور جستجوگر ظاهر شود تا کاربر در ابتدا سایت شما را دیده و وارد آن شود. برای این کار وب سایت به یک سئوی خوب نیاز دارد تا بتواند در صفحه و ردههای اول موتور جستجوگر مانند گوگل قرار بگیرد.
سئو چیست؟
سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization میباشد که به معنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و کاربر است. افراد در هر کسب و کاری برای بهتر دیده شدن نیاز به معرفی و بازاریابی دارند. در فضای اینترنت نیز برای ظاهر شدن سایت شما در صفحات اول گوگل، شما نیاز به بازاریابی در فضای اینترنت دارید. سئو یا بهینه سازی را نیز میتوان جزء بازاریابی برای سایت دانست که توسط افراد متخصص و حرفهای در این زمینه انجام میشود. در حالت کلی هدف بهینه سازی این است که هنگام جستجوی کاربران در موتورهای جستجوگر، سایت شما در صفحه و ردهی اول ظاهر شده و بازدید از سایت شما بالا رود.
انواع سئو
سئو و بهینه سازی سایت در حالت کلی از چند بخش تشکیل شده است که عبارتند از: سئو داخلی، سئو خارجی، سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه. در اینجا به بررسی هر کدام میپردازیم:
سئو داخلی یا on page
سئوی داخلی به تمامی کارها و تکنیکهایی که موجب بهینه سازی پارامترهای مختلف در داخل صفحات وب سایت میشوند گفته میشود. به عبارت سادهتر سئوی داخلی روی محتوای وب سایت شما تمرکز دارد و با این کار شما جز استاندارهای گوگل محسوب شده و گوگل کیفیت خوب محتوای شما را تشخیص میدهد در نتیجه وب سایت شما با جستجوی کاربران جز اولینها ظاهر میشود.
سئو خارجی یا off page
بعد از اینکه سئوی داخلی خود را به خوبی انجام دادید نوبت به سئوی خارجی میرسد که تکمیل کنندهی سئو داخلی میباشد. سئو خارجی به مجموعهی تکنیکهایی گفته میشود که خارج از سایت شما انجام شده و بر روی دریافت سیگنال از سایتهای دیگر تمرکز دارد. در حالت کلی سئوی داخلی و خارجی مکمل هم هستند و در صورتی نتیجهی بهتری میدهند که در راستای یکدیگر انجام شوند.
سئو کلاه سفید یا White Hat
سئو کلاه سفید از تمامی قوانین و مقررات گوگل پیروی کرده و اقداماتی که جز استانداردهای گوگل باشد را انجام میدهد تا گوگل نیز این را تشخیص داده و وب سایت شما را به صفحه اول بیاورد. فرد در این حالت به طور منظم و مکرر اقدامات مرتبط با تولید محتوای مناسب را انجام میدهد و منتظر تشخیص این استانداردها توسط گوگل میماند. در این نوع برای گرفتن نتیجهی بهتر باید مدت زمان زیادی را صبر کرده و از روشهای مناسب برای سئوی سایت و محتوای غیر تکراری استفاده کنید در این صورت بعد از مدتی مرورگر این اقدامات را تشخیص داده و سایت شما را به صفحات اول منتقل میکند.
سئو کلاه سیاه یا Black Hat
در مقابل سئو کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد که با تکنیکهای مخصوص در مدت زمان کوتاه منجر به پیشرفت وب سایت میشود. در این نوع قوانین و استانداردهای گوگل برای فرد مهم نبوده و از روشهای گوناگون برای بالا آمدن وب سایت در صفحات اول استفاده میکند. سئو کلاه سیاه نوعی ریسک محسوب میشود چرا که با شناسایی سایت شما توسط گوگل، سایتتان ممکن است برای همیشه از فهرست پایگاه داده خارج شده و دیگر توسط هیچ موتور جستجوگری تایید نشود.
هدف استفاده از سئو برای سایت
همانطور که گفتیم استفاده از سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک میکند که جز استانداردهای موتورهای جستجوگر شوید و کاربران در هنگام جستجو در این موتورها، در صفحهی اول سایت شما را ببینند و در نتیجه بازدید از سایت شما نیز افزایش پیدا کند. در اینجا چند مورد از مهمترین اهداف سئو را بیان میکنیم.
- انتقال سایت به صفحات اول گوگل
- افزایش بازدید سایت
- توسعهی برندینگ
- افزایش فروش
- افزایش تبلیغات و بازاریابی
- جذب مخاطب بیشتر