راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

بازاریابی B2C + همه چیز درباره آن

مقدمه

بازاریابی B2C نیازها، علایق و چالش‌های مصرف ‌کنندگانی را هدف قرار می‌دهد که برای خودشان خرید می‌کنند، بنابراین فرد را به مشتری تبدیل می‌کند. در این جا چند نمونه از شرکت‌های B2C آورده شده است:

  • یک شرکت تجارت الکترونیکی که لوازم اداری را به افراد از راه دور یا خود اشتغال (مانند پاپین) می‌فروشد.
  • فروشگاهی که تی شرت و سایر پوشاک و لوازم جانبی می‌فروشد (مانند تارگت)
  • یک پلتفرم موسیقی که اشتراک‌های پخش موسیقی را می‌فروشد (مانند Spotify)

به طور خلاصه بازاریابی B2C (کسب و کار به مصرف کننده) یک مدل تجاری است که از طریق آن شرکت‌ها مستقیما برای خریداران فردی بازاریابی می‌کنند.

همه چیز درباره بازاریابی B2C

بازاریابی B2C (کسب و کار به مصرف کننده) مستقیما مصرف کنندگان را هدف قرار می‌دهد، در حالی که بازاریابی B2B (کسب و کار به تجارت) شامل فروش مستقیم یک تجارت به دیگری و نه به عموم مردم است.

برای بازاریابان B2C، یک چالش بزرگ این است که همیشه با روندهای رفتاری مشتری و پیش از آن بمانند. B2C سریع است و تغییرات بازار می‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد.

در نهایت، شباهت‌های زیادی بین مدل‌های بازاریابی B2C و B2B وجود دارد، زیرا هر دو شامل بازاریابی برای انسان می‌شوند. این روشی است که بازاریابان B2C و بازاریابان B2B با اهداف خود درگیر می‌شوند که فقط کمی متفاوت از هم دیگر است.

به دلیل متفاوت بودن مشتریان هدف شرکت‌های B2B و B2C، تاکتیک‌های مورد استفاده برای بازاریابی برای مشتریان و ردیابی اطلاعات کلیدی مشتری ممکن است متفاوت باشد.

بازاریابی B2C چیست؟

B2C” مخفف “کسب و کار به مصرف کننده یا business to consumer ” است. B2C یک نوع مدل کسب و کار است که برای خریداران فردی طراحی شده است. این یک مدل فروش متداول است که هم برای فروش حضوری و هم برای خرده فروشان آنلاین کاربرد دارد. بیشتر کسب و کار‌هایی که اکثر مردم با آن ها آشنا هستند احتمالا B2C هستند، به عنوان مثال:

  • آمازون
  • والمارت
  • گوگل
  • فیس بوک

 

بیشتر بخوانید: B2B چیست و چه مزایایی برای کسب و کار ها دارد؟

 

B2B به چه معناست؟

B2B” مخفف “Business to Business” است و نوعی مدل کسب و کار است که سایر مشاغل و سهامداران تجاری را به عنوان خریداران هدف قرار می‌دهد. نمونه‌ای از یک تجارت B2B می‌تواند یک آژانس بازاریابی محتوا باشد که محتوای رسانه‌های اجتماعی تبلیغاتی را برای شرکت‌های دیگر ایجاد می‌کند.

برخی از شرکت‌های B2C نیز از یک مدل کسب ‌و کار B2B استفاده می‌کنند که هم برای مصرف ‌کنندگان و هم برای سهامداران شرکت بازاریابی می‌کند. Adobe  شرکتی است که محصولاتی را هم برای مصرف کنندگان و هم برای تصمیم گیرندگان تجاری توسعه می‌دهد، این شرکت نمونه بارز شرکتی است که از هر دو مدل تجاری استفاده می‌کند.

تفاوت بین مشتریان B2B و B2C چیست؟

مشتریان B2C معمولا مصرف کننده نامیده می‌شوند. مصرف کننده فردی است که برای نیازها و خواسته‌های خود کالاها و خدماتی را خریداری می‌کند. هر زمان که شخصی چیزی برای خود، خانواده یا دوستش می‌خرد چه یک بسته بیسکوییت یا یک ماشین اسپورت، یک مصرف کننده است. چرخه فروش B2C معمولا کوتاه است، اکثر تراکنش‌ها خریدها یک ‌باره هستند که اغلب ارزش کم‌تری نسبت به فروش B2B دارند.

برای بازاریابی B2B، اصطلاح “مشتری” پیچیده‌تر است. آن ها هنوز هم خریداران را هدف قرار می‌دهند، اما این خریداران تصمیم گیرندگان خاص در یک شرکت هستند و معمولا بر اساس نقش خود طبقه بندی می‌شوند، مانند مدیر ارشد بازاریابی (CMO)، مدیر ارشد اجرایی (CEO) و مدیر ارشد مالی (CFO).

در پایان، بازاریابان B2B، ذینفعان کلیدی در یک سازمان را هدف قرار می‌دهند و به اهداف کلان شرکت توجه می‌کنند. یک معامله B2B مثال می‌تواند شامل یک تجارت فناوری باشد که نرم افزار یا خدماتی مانند امنیت فناوری اطلاعات را به یک خرده فروش آنلاین می‌فروشد.

در نهایت، شباهت‌های زیادی بین بازاریابی B2C و B2B وجود دارد، زیرا هر دو بازاریابی برای انسان‌ها را شامل می‌شود. نحوه تعامل این دو نوع بازاریاب با اهداف خود کمی متفاوت است.

برخی از چالش های بازاریابی B2C چیست؟

برخی از چالش های بازاریابی B2C چیست؟

برای بازاریابان B2C، یک چالش بزرگ این است که همیشه با الگوها و ترجیحات رفتاری مشتری و جلوتر از آن ها بمانید. بازاریابان B2C پیش بینی و تلاش می‌کند تا روند بازار و اقدام مصرف کننده را بر اساس رفتار قبلی پیش بینی کند. B2C سریع است و تغییرات بازار می‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد.

برای بازاریابان B2C بسیار مهم است که زیرک باشند و از ابزارهایی استفاده کنند که می‌تواند به آن ها کمک کند نسبت به این تغییرات بازار پاسخگویی بالایی داشته باشند. یکی از مواردی که می‌تواند کمک کند استفاده از داده‌ها برای پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که همه داده‌های قابل ردیابی به بینش معنی‌ داری منجر نمی‌شوند. یکی از جنبه‌های مهم تجزیه و تحلیل پیش ‌بینی ‌کننده این است که تعیین کنیم پیش ‌بینی کسب ‌و کار از نظر الگوهای گذشته معنا دارد.

یکی از مولفه‌های مهم در بازاریابی B2C نویز است. نویز به معنی تغییر در رفتار مصرف ‌کننده که می‌تواند نشانه‌ای از تغییر در نیازهای آن‌ها باشد یا صرفا می‌تواند یک ناهنجاری را نشان دهد است.

سخن آخر

بازاریابان باید بتوانند بین روندهای داده مرتبط، کمی مرتبط و نامربوط تشخیص دهند، درک این که کدام یک علت و کدام یک تصادفی است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید دیگر مقالات ما در وب سایت راهکار گستران را مطالعه کنید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید