راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) چه تفاوتی با هم دارند؟

مقدمه

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) دو کلمه‌ای هستند که ممکن است به طور مکرر در محافل فناوری (و گاهی اوقات به جای یکدیگر) ذکر آن ها را بشنوید. اما این اصطلاحات در واقع به چه معنا هستند و طراحی UX یا UI بودن به چه معناست؟

رابط کاربری یا UI به صفحه‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وب ‌سایت، برنامه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی با آن ها تعامل دارید. UX به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد تعامل اشاره دارد. در حالی که رابط کاربری مطمئنا می‌تواند بر UX تاثیر بگذارد، این دو با یک دیگر متمایز هستند.

در این مقاله، ما نگاهی دقیق‌تر به این خواهیم داشت که چگونه نقش‌های طراح UX و طراح رابط کاربری UI با یکدیگر همپوشانی و تفاوت دارند و چگونه می‌توان فهمید کدام یک را باید دنبال کنید.

تفاوت بین UI و UX

توسعه یک محصول اغلب به رابط کاربری UI خوب و تجربه کاربر UX خوب نیاز دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یک برنامه بانکی داشته باشید که عالی به نظر می‌رسد و دارای ناوبری بصری (UI) است، اما اگر برنامه به کندی بارگیری می‌شود یا باعث می شود برای انتقال پول (UX) روی صفحه‌های متعدد کلیک کنید، مهم نیست که چقدر خوب به نظر می‌رسد. احتمالا نخواهید از آن استفاده کنید.

از سوی دیگر، یک وب سایت می‌تواند با محتوای منحصر به فرد و مفیدی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است بارگذاری شود، اما اگر قدیمی به نظر برسد یا نتوانید به راحتی بفهمید که چگونه بین صفحه‌ها حرکت کنید یا بین گزینه‌ها حرکت کنید، احتمالا از سایت دور می‌شوید.

 

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی هوشین چیست و فرآیند برنامه ریزی هوشین

 

طراح UI/UX

در این قسمت برخی از تفاوت‌های موجود بین طراحان UI و UX را قرار داده ایم.

مهارت ها

طراحان UI و UX مهارت‌های مشترکی دارند، اما هر نقش به مجموعه مهارت‌های منحصر به فرد خود را نیز نیاز دارد.

تحصیلات

در حالی که مدرک همیشه برای به دست آوردن شغل به عنوان طراح UX یا UI ضروری نیست، داشتن مدرک اغلب می‌تواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند. تنها تعداد کمی از دانشگاه‌ها برنامه‌های مختص UI/UX را ارائه می‌دهند. طراحان UX ممکن است مدرکی در علوم کامپیوتر، روانشناسی، تعامل انسان و کامپیوتر یا طراحی دریافت کنند. از سوی دیگر، طراحان UI ممکن است با مدرک طراحی دیجیتال، طراحی گرافیک یا طراحی تعاملی فارغ التحصیل شوند.

حقوق

حقوق شما می‌تواند به عوامل زیادی از جمله موقعیت مکانی، صنعت، میزان تجربه و سابقه تحصیلی شما بستگی داشته باشد.

طراحان UI و UX چه کاری انجام می دهند؟

طراحان UI و UX چه کاری انجام می دهند؟

طراحان UI و UX هر دو نقش کلیدی در چرخه عمر توسعه محصول دارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر یک بیندازیم.

طراحان UX کار خود را بر تجربه‌ای که کاربر با یک محصول دارد متمرکز می‌کنند. هدف این است که محصولاتی کاربردی، در دسترس و لذت بخش ساخته شود. در حالی که اصطلاح UX اغلب برای محصولات دیجیتال به کار می‌رود، می‌توان آن را برای محصولات و خدمات غیر دیجیتال نیز به کار برد. وظایف متداول برای یک طراح UX ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجام تحقیقات کاربر برای شناسایی اهداف، نیازها، رفتارها و نقاط مرتبط با تعامل محصول
  • توسعه پرسونای کاربر بر اساس مشتریان هدف
  • ایجاد نقشه‌های سفر کاربر برای تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مشتری با یک محصول
  • ساخت وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه برای بررسی ظاهر محصول نهایی
  • انجام تست کاربر برای تایید تصمیمات طراحی و شناسایی مشکلات
  • همکاری با سهامداران، طراحان رابط کاربری و توسعه دهندگان

طراحان رابط کاربری یا UI بخش‌های گرافیکی برنامه‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و دستگاه‌ها را ایجاد می‌کنند، عناصری که کاربر مستقیما با آن ها تعامل دارد. بر خلاف UX که می‌تواند تقریبا برای هر محصول یا خدماتی اعمال شود، اصطلاح UI منحصرا برای محصولات دیجیتال به کار می‌رود. یک طراح رابط کاربری به دنبال این است که اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را هم از نظر بصری جذاب کند و هم برای پیمایش آسان؛ وظایف متداول یک طراح رابط کاربری یا UI عبارتند از:

  • سازماندهی صفحه آرایی
  • انتخاب پالت رنگ و فونت
  • طراحی عناصر تعاملی، مانند اسکرول‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، منوهای کشویی و فیلدهای متنی
  • ساخت قاب‌ها و طرح‌ بندی‌های با کیفیت بالا برای نشان دادن این که طراحی نهایی چگونه خواهد بود.
  • همکاری نزدیک با توسعه دهندگان برای تبدیل طرح‌ها به یک محصول کارآمد

چگونه بفهمم UI یا UX برای من مناسب تر است؟

طراحی UI و UX هر دو مشاغل پردرآمدی هستند که تقاضای بالایی نیز در بازارکار دارند. انتخاب شما به اهداف و علایق شما بستگی دارد. اگر به فن آوری علاقه مند و عاشق حل مشکلات هستید، در تنوع رشد می‌کنید، طراحی تجربه کاربری یا UX ممکن است برای شما مناسب باشد، اما اگر شما یک متفکر خلاق با حس زیبایی شناسی قوی هستید، طراحی رابط کاربری یا UI را دنبال کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم درمورد تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) صحبت کنیم. در این مقاله در مورد این دو جایگاه شغلی، شرایط هرکدام، مهارت‌ها و این که هر یک برای چه کسانی مناسب هستند، توضیح دادیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله از وب سایت راهکار گستران برایتان مفید بوده باشد.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید