راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش

مقدمه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار، بازاریابی و فروش آن است که تمامی جنبه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای این منظور طراحی یک سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش کاملا ضروری بوده و بدون داشتن برنامه بازاریابی عملا تلاش‌های کل تیم بی‌نتیجه خواهد ماند. تدوین برنامه فروش باعث می‌شود تا اجزای تیم در یک راستا حرکت کرده و هدفی یگانه داشته باشند. بدون یک سیستم مدیریت فروش مطمئنا بخش فروش یک کسب و کار شکست خواهد خورد. در این مقاله همراه با ما باشید تا در مورد طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش صحبت کنیم.

سیستم مدیریت فروش چیست؟

سیستم مدیریت فروش معمولا با نام نرم افزار یا برنامه فروش نیز شناخته می‌شود. در این سیستم، اهداف و استراتژی‌های یک کسب و کار برای رسیدن به هدفی مشخص تعریف و طراحی می‌شود. به عبارتی دیگر سیستم مدیریت فروش هماهنگی‌های لازم برای رسیدن به یک هدف مشخص و اجرای استراتژی‌هایی است که به تیم فروش کمک می‌کند تا به اهداف درآمدی رسیده و حتی فراتر از آن روند. البته اهداف ممکن است در سازمان‌ها متفاوت از یکدیگر باشد، اما سیستم های مدیریت فروش بر رشد و افزایش حجم فروش متمرکز هستند.

هدف از طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش چیست؟

اهداف فروش هر سازمان ممکن است با سایر سازمان‌ها متفاوت باشد. بنابراین اگر می‌خواهید یک سیستم جامع و کامل بر طبق نیازهای سازمان خود داشته باشید، باید به فکر طراحی یکی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش باشید. ما در مقاله “طراحی سیستم اختصاصی برای کسب و کارها” به صورت مفصل در این مورد صحبت کرده‌ایم. طراحی اینگونه سیستم فرآیندی تخصصی می‌باشد که افراد متخصص، طبق نیازهای یک شرکت یا سازمان اقدام به تولید آن می‌کنند.

هدف از طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش چیست؟

مشخص شدن اهداف کسب و کار با سیستم‌های مدیریت فروش 

در هدف‌‌گذاری گفته می‌شود هدف باید SMART باشد. منظور چیست؟

  • هدف باید مشخص (Specific) باشد. یعنی باید بدانید دقیقا می‌خواهید به چه چیزی برسید. به عنوان مثال می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید و بازار کسب و کار خود را توسعه دهید تا مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید.
  • باید قابل اندازه (Measurable) باشد. به این منظور که هدف باید با عدد و رقم قابل باین باشد. مثلا وقتی می‌گوییم باید تولیدات 20% افزایش یابد.
  • باید قابل دستیابی (Achievable) باشد و با توجه به روند رشد کسب و کار هدفی واقعی برای خود تعیین کنید تا در بازه زمانی تعیین شده بتوانید به آن برسید.
  • هدف باید با کسب و کار ارتباط (Relevant) داشته و تمامی راهکارهایی که شرکت بر عهده می‌گیرد، در راستای رسیدن به هدف باشد.
  • باید در یک محدوده زمانی (Time Limited) باشد. مثلا بدانیم در طول 3 ماه آینده میخواهیم 20% افزایش فروش داشته باشیم.

شناسایی جامعه مخاطبان با طراحی سیستم‌های فروش

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، بازاریابی و فروش یکی از مهمترین بخش‌های هر کسب و کار است. بدون مخاطب و مشتری، عملا بازاریابی و فروش نیز ناممکن است! برای بازاریابی و فروش، شما نیاز به شناخت مخاطب خود دارید. طراحی سیستم فروش به شما کمک می‌کند تا مخاطبین خود را بشناسید و اهداف واقع بینانه‌تری برای استراتژی فروش خود تعیین کنید. همچنین شما می‌توانید ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته و آنها را به بیش از پیش به سمت خود جذب کنید.

مشخص شدن ارزش افزوده محصول

شما باید بدانید که چه ارزش افزوده‌ای برای مشتریان خود خلق می‌کنید. چه تفاوتی بین شما و رقبا وجود دارد؟ چرا مشتریان باید شما را ترجیح دهند؟ سیستم مدیریت فروش به شما کمک می‌کند تا به صورت منظم ارزش افزوده محصول خود را داشته باشید و در راستای اهداف مشخصی گام بردارید.

شناسایی افراد مرتبط در حوزه کاری

برخی اوقات همکاری با سازمان‌هایی که محصول و یا خدماتی مشابه شما دارند، باعث افزایش چشمگیر فروش و کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود. بنابراین با استفاده از سیستم مدیریت فروش مدیران یک شرکت می‌توانند استراتژی بازاریابی برای خود تعیین کرده و با همکاری یکدیگر بیشتر منفعت کنند.

طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش

شناسایی مشتریان بالقوه

پس از آنکه پرسونای مشتریان خود را کسب کردید، لازم است تا کسانی را که فعلا مشتری شما نیستند ولی می‌توانند در آینده به یکی از مشتریان شما تبدیل شوند را شناسایی کرده و برای جذب آنها برنامه ریزی کنید. بنابراین با استفاده از سیستم مدیریت فروش شما می‌توانید علاوه بر حفظ ارتباط با مشتریان فعلی، در هدف گذاری برای جذب مشتری نیز اقدام کنید.

امکانات طراحی سیستم های اختصاصی برای مدیریت فروش

  • تعریف مشتریان، فروشندگان و بازاریابان و مراکز فروش وتحویل
  • گروه بندی مشتریان، فروشندگان و بازاریابان به صورت نامحدود
  • تعریف انواع فروش و استفاده در فاکتورهای فروش و سایر اسناد فروش
  • کنترل انبار مشتری بصورت لحظه‌ای
  • امکان اتصال به فروشگاه اینترنتی و یکچارچگی با سیستم فروش و ثبت سفارش آنلاین
  • امکان گروه بندی کالاها و خدمات فروش بر اساس نیاز سازمان
  • صدور اسناد فروش، بازگشت فروش، سفارش فروش، قرارداد فروش با استفاده از پارامترهای مختلف
  • ارتباط سیستم فروش و بازاریابی به صورت یکپارچه و آنی
  • امکان ثبت قرارداد فروش کالا و خدمات با تمام جزییات (پیش دریافت، مالیات بر ارزش افزوده (در صورت نیاز)، اضافه هزینه و …) و همچنین امکان ارتباط با واحد قراردادها برای پیگیری مسائل مالی قراردادها
  • امکانات دیگر سفارشی سازمان شما

جمع بندی

در حالت کلی می‌توان گفت برنامه‌ریزی برای فروش، شامل بخش‌های مختلفی است که در سازمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.مثلا استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، سیاست قیمت گذاری و… بر طبق نیازهای هر سازمان تهیه و تنظیم می‌شود. از این رو شما نیاز به طراحی سیستم اختصاصی برای مدیریت فروش خواهید داشت تا بر اساس نیازهای سازمان شما برنامه‌ریزی و طراحی شود. در این راستا شرکت راهکار گستران یکی از با تجربه‌ترین شرکت ها در زمینه طراحی نرم افزار تحت وب و اپلیکیشن های موبایل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات نرم افزاری می‌توانید با شماره‌های شرکت از طریق منوی تماس با ما حاصل نمایید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید