شروع و راه اندازی کسب و کار جدید و فاصله گرفتن از شغلهایی که در آنها برای دیگران کار میکنید یکی از مهمترین گامهای موفقیت در زندگی میباشد. دستیابی به موفقیت در ابتدای راه اندازی تجارت جدید، نیازمند مهارت و تلاش مستمر میباشد. در هنگام شروع یک تجارت جدید و نوپا، پیشرفت و موفقیت زمانی حاصل میشود که محصول و خدمات شما با کیفیتی مناسب به دست مشتری برسد.
در این گونه شرایط برای این که محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید، برندها راه حلی بینظیر برای تاثیرگذاری، ماندگاری و متمایز کردن کالا و خدمات شما میباشند. اگر از این فرصت در راستای بازاریابی و موفقیت تجارت خود استفاده کنید میتوانید پیشرفت چشمگیر و خارق العادهای به دست آورید.
برند چیست؟
برند یکی از مهمترین فاکتورها در بازاریابی و موفقیت یک تجارت به شمار میرود. به عبارتی برند، نمادی تشکیل شده از ایدهها و ویژگیهای متنوعی است که معنی، مفهوم و آهنگ منحصر به فردی دارد و با استفاده از این ویژگیها میتواند مشتری را تحت تاثیر قرار داده و با مخاطبین خود سخن گوید.
در شروع یک کسب و کار جدید و در ابتدای راه، اگر به خوبی روی برندینگ خود سرمایه گذاری کنید، در آیندهای نه چندان دور تبدیل به برندی معروف تبدیل خواهید شد که نیاز به هزینهی زیاد برای تبلیغات و یا بازاریابی نخواهید داشت.
یک برند باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
برند عنصری است که شامل تمامی نمادها، ویژگیها، کالا و خدمات یک سازمان بوده و نقش مهمی در موفقیت کسب و کار موردنظر دارد. برای داشتن برند موفق باید اهداف و ویژگیهای مشخصی برای آن در نظر گرفته شود. شرکتهای بزرگ و موفق همیشه در پی راه حلهای موثر، برای افزایش ارزش نام تجاری خود بودهاند که برای این کار دانستن ویژگیهای یک برند موفق و اجرای اصولی آنها میتواند برای تحقق اهداف یک سازمان مفید واقع شود.
ویژگیهای مهم و کاربردی یک برند که میتواند موجب افزایش ارزش و تعاملات یک شرکت شود عبارتند از:
- هویت و شخصیت برند
- وفاداری به برند
- اعتبار برند
- قابلیت اطمینان و اعتماد به برند
- توسعهی برند
- شفاف و واضح بودن برند
نقش رهبر در موفقیت برند
نقش اصلی و مهم در هر کسب و کار تیمی، مدیر و رهبر بوده و در اغلب موارد تصمیم آخر را وی میگیرد. رهبر تیم باید استراتژی و برنامه ریزی مشخصی برای پیشرفت و برندینگ داشته و تیم خود را بر اساس آن پیش ببرد. اگر میخواهید تبدیل به برندی معروف شوید، ابتدا باید مانند تمام کمپانیهای بزرگ دنیا مانند تسلا، اپل، آمازون و … مدیری قدرتمند و آینده نگر داشته باشید.
عوامل موثر در موفقیت برند
به جرات میتوان گفت پس از موفقیت در برندینگ، در نیمی از هزینههای بازاریابی و تبلیغات صرفه جویی میشود. بسیاری از کمپانیهای بزرگ پس از این که به برندی معروف تبدیل شدند، دیگر نیازی به تبلیغات زیاد نداشته و مردم همواره برند آنها را به دیگر محصولات ترجیح میدهند.
برای این کار ابتدا باید عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت برند را شناسایی کنید و با تمرکز روی آنها پیشرفت کرده و به اهداف خود برسید. چند مورد از عوامل مهم و تاثیر گذار در موفقیت برندینگ عبارتند از:
طراحی لوگوی حرفهای
اگر نگاهی به برندهای معروف دنیا بیندازید متوجه میشوید که تمامی آنها دارای لوگویی حرفهای بوده و برای آن هزینه و وقت زیادی را صرف کردهاند. طراحی لوگو را باید به دست افراد حرفهای سپرده و لوگویی متناسب با نوع فعالیت و تجارت خود طراحی کنید. توجه داشته باشید که لوگو عنصر مهمی از برندینگ شما میباشد پس باید به گونهای طراحی شود که افراد با دیدن آن، تجارت و کسب و کار شما را به یاد بیاورند.
داشتن سایتی حرفهای و خلاقانه
بسیاری از کسب و کارهای کوچک در ابتدای کار کمتر سراغ راه اندازی وب سایتی حرفهای رفته و برای آن هزینهای صرف نمیکنند اما اغلب کمپانیهای بزرگ در ابتدا از یک وب سایت و فضایی در بستر وب شروع کردهاند. اگر در اوایل شروع تجارت خود قصد راه اندازی وب سایت ندارید حداقل بعد از مدتی به فکر سایتی حرفهای برای خود باشید چرا که بدون داشتن وب سایت نمیتوانید در برندینگ خود موفق شوید.
حضور فعال در شبکههای اجتماعی
امروزه اهمیت و کاربرد شبکههای اجتماعی در کسب و کارهای مختلف برکسی پوشیده نیست. بسیاری از افراد امروزه بدون این که مغازه و یا شرکتی داشته باشند تنها با یک پیج، کسب و کاری بزرگ راه اندازی کردهاند پس هیچوقت شبکههای اجتماعی را دست کم نگرفته و همواره در این پلتفرمها به تبلیغ و گسترش برندینگ خود بپردازید.
ارائهی محصولاتی با کیفیت
در هر حوزهای که فعالیت دارید، سعی کنید که محصولات و خدماتی با کیفیت و با ارزش به مخاطبان خود ارائه دهید. به هر میزان که کیفیت محصولات شما بیشتر باشد مشتریهای زیادی نیز جذب خواهید کرد و به مرور زمان نام و برند شما در ذهن آنها هک خواهد شد.
شناخت مخاطبان و مشتریان
در هر زمینهای که فعالیت میکنید برای پیشرفت و موفقیت باید مخاطبان خود را شناخته و بر اساس نیازهای آنها پیش بروید. برای این که برند و کسب و کار شما در ذهن مخاطبانتان هک شده و آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کند، باید استراتژی خود را بر اساس نیازها و رفتارهای کاربران برنامه ریزی کنید.
سخن آخر
برندینگ یکی از گامهای اصلی در موفقیت یک تجارت میباشد که در آینده نیز در توسعهی شرکت و سازمان شما تاثیرگذار است. هنگامی که روی برندینگ خود سرمایه گذاری کرده و به برندی معروف تبدیل شوید در آن صورت مشتریانی دائمی پیدا کرده و به آسانی پلههای پیشرفت و ترقی را طی خواهید کرد.