راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

ویژگی های وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA چیست؟

مقدمه

همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، PWA یا وب اپلیکیشن پیش رونده (Progressive Web App) وب سایت هایی هستند که با تکنولوژی وب ساخته شده اند اما مانند اپلیکیشن عمل می‌کنند. با توجه به پیشرفت هایی که در این حوزه شده است، این امکان را به وجود آورده اند تا کاربران بتوانند وب اپلیکیشن ها را روی گوشی موبایل یا سیستم کامپیوتری خود نصب کرده و نوتیفیکیشن ها را بر روی صفحه نمایش، دریافت کنند یا حتی بتوانند به صورت آفلاین با آن کار کنند. PWA ها از جدیدترین فناوری ها و تکنولوژی های دنیا بهره‌مند هستند. امروز در این مقاله میخواهیم به ویژگی های وب اپلیکیشن پیش رونده و مزایای آن اشاره کرده و در این مورد صحبت کنیم.

به PWAها به این علت پیش رونده می‌گویند که در هر دستگاهی قابل استفاده‌اند. این اپلیکیشن‌ها با بهره بردن از ویژگی‌های موجود در دستگاه و مرورگر کاربر، تقویت می‌شوند. منظور از اپلیکیشن های بومی (Native App) نیز اپلیکیشن ها و یا نرم افزار هایی هستند که در گوشی موبایل و یا لپ تاپ خود نصب می‌کنیم.

ویژگی‌های وب اپلیکیشن پیش رونده

در حقیقت نرم افزار‌های پیش رونده تلاش می‌کنند تا کاربرد یک نرم افزار بومی را ارائه دهند با این تفاوت که خود را در قالب یک مرورگر وبسایت به نمایش خواهند گذاشت. اگر با توجه به توضیحاتی که در مقدمه این مقاله و نیز مقاله قبلی گفته شد، میخواهید برای کسب و کار خود از وب اپلیکیشن استفاده کنید، بهتر است بدانید تا PWA ها چه ویژگی هایی دارند. در ادامه میخواهیم به چند مورد از ویژگی های وب اپلیکیشن پیش رونده اشاره کنیم:

پیش رونده‌گی و عدم وابستگی به سخت افزار

پیش رونده بودن به این معناست که در هر دستگاهی قابل استفاده می‌باشند. بنابراین شما برای استفاده از اینگونه نرم افزار ها نیازی به ارتقای سیستم سخت افزاری خود ندارید! نرم افزار های تحت ویندوز، به سیستم عامل وابسته اند. به عبارتی دیگر نرم افزار ویندوز با نرم افزارهای مک و… متفاوت است و نیاز به برنامه نویسی مجدد دارد. اما وب اپلیکیشن پیش رونده قابلیت اجرا روی هر سیستم عاملی را دارد.

قابلیت نمایش در موتور های جستجو

همانطور که گفته شد، PWA ها یک وب سایت با ظاهری اپلیکیشن وار هستند. یکی از مهمترین مزیت ها و ویژگی وب اپلیکیشن پیش رونده ، قابلیت نمایش آنها در موتور های جستجو مثل گوگل می‌باشد. این یعنی شما می‌توانید اپلیکیشن پیش رونده خود را بر طبق اصول سئو طراحی کنید تا در رتبه های گوگل دیده شوید!

ویژگی های وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA چیست؟

قابلیت لینک دادن و دسترسی

این ویژگی را نیز از وبسایت ها به ارث برده‌اند! همانطوریکه هر وب سایت دارای یک آدرس URL اختصاصی است، وب اپلیکیشن ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که دارای یک آدرس اختصاصی هستند. بنابراین کاربران می‌توانند آن را در مرورگرخود بوک مارک کنند و حتی به اشتراک بگذارند.

قابل انعطاف و واکنشگرا هستند

یکی دیگر از قابلیت های وب اپلیکیشن ها که باعث افزایش جذابیت آن می‌شود، واکنشگرا بودن یا به اصطلاح ریسپانسیو (Responsive) بودن آنهاست! این اپلیکیشن ها روی تمامی دستگاه ها اعم از کامپیوتر، موبایل، تبلت و هر نوع اندازه‌ی نمایشگر تطبیق می‌دهدند و قابل نمایش و استفاده هستند.

کار به صورت آفلاین!

هنگامی که آنتن دهی اینترنت ضعیف باشد و یا حتی دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد، وب اپلیکیشن ها می‌توانند به صورت آفلاین نیز سرویس دهی کنند. این ویژگی PWA ها محبوبیت زیادی برای آنها به همراه آورده است.

قابل نصب بر روی گوشی ها و تبلت ها

همانطور که گفته شد، نرم افزار های ویندوزی تنها قابل اجرا و استفاده بر روی ویندوز هستند و اگر شما بخواهید بر روی موبایل و یا تبلت خود از آن استفاده کنید باید ورژن مخصوص آن را در روی سیستم مد نظر خود نصب کنید. اما PWA ها قابلیت نصب روی گوشی و تبلت را دارند. برای استفاده از آنها تنها کافیست روی آیکون اپلیکیشن کلیک کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای نصب آنها باید یکبار وارد مرورگر شوید و سپس آیکن برنامه را به صفحه اصلی سیستم خود اضافه کنید.

امنیت بالاتر و به روزرسانی آسان

نرم افزار‌های پیش رونده باید برای حفظ امنیت داده‌ کاربران خود از پروتکل HTTPS استفاده کنند تا از حملات هکری جلوگیری شود. از طرفی دیگر نرم افزار های پیش رونده، باید به صورت مکرر آپدیت و به روز رسانی شوند و آخرین نسخه از وبسایت را در اختیار کاربران قرار دهند. از این رو می‌توانند بدون اطلاع کاربر این به روزرسانی ها را انجام دهند.

این در حالیست که در نرم افزار های تحت ویندوز، اگر تمایل به تغییرات و به روزرسانی برخی از اطلاعات بود، باید کاربران نسخه جدید را دانلود کرده و نصب کنند. نکته دیگر اینکه به روزرسانی در نرم افزار های تحت وب، حجمی از اینترنت کاربر را کم نمی کند چرا که همه این اتفاقات از سمت سرور ارائه دهنده انجام می‌گیرد.

مزایای وب اپلیکیشن ها

مزایای وب اپلیکیشن ها

  • توسعه و نگهداری وب اپلیکیشن ها راحت تر از وب سایت هاست.
  • اپلیکیشن ها از آنجایی که قابلیت اجرای نوتیفیکیشن بر روی موبایل را دارند، ریزش کاربر کمتری دارند .
  • وب اپلیکیشن ها از داده کمتری استفاده میکنند و از این رو سریع تر هستند.
  • PWA ها برخلاف اپلیکیشن ها نیازی به دانلود ندارند و راه اندازی آن ها بسیار ساده تر است.
  • قابلیت ارسال نوتیفیکیشن را دارند.
  • قابلیت نمایش در موتور های جستجو را دارند، چیزی که اپلیکیشن ها از ان بی بهره اند.
  • وب اپلیکیشن ها از HTTPS استفاده میکنند و امنیت بالاتری دارند.

معایب وب اپلیکیشن‌ ها

در کنار همه این مزایا، این تکنولوژی جدید یک سری نقاط ضعف هم به همراه دارد:

  • PWA ها از محصولات گوگل اند و با دستگاه های iOS عملکرد خوبی ندارند.
  • وب اپلیکیشن ها چون در اصل برای موبایل طراحی نشده اند، باطری زیادی مصرف می‌کنند.
  • این نوع اپ ها دسترسی محدودی به ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری دارند. مثلا هنوز قابلیت تشخیص چهره، Siri و پرداخت های درون برنامه ای سیستم های iOS با آنها هماهنگ نیست.

جمع بندی

می‌توان ادعا کرد که شرکت هایی که از وب اپلیکیشن های پیش رونده استافده می‌کنند، نتایج شگفت انگیزی به دست آورده اند! به عنوان مثال اپلیکیشن توییتر که از این قابلیت استفاده میکند، تعداد توییت هایش ۷۵ درصد بیشتر شده و نرخ خروج ۲۰ درصد کمتر شده است.

PWA یا وب اپلیکیشن پیش رونده فرصت بسیار مناسبی است تا با استفاده از امکانات آن تجربه ای شیرین را به کاربران خود هدیه کنید. دسترسی آسان، امنیت بالاتر، سهولت در استفاده و تمامی مزایای استفاده از یک وب اپلیکیشن را به کاربران تان هدیه دهید. تجربه کاربری خوب یک نرم افزار به معنای احترام به مشتری است!

شرکت راهکار گستران در راستای توسعه تجارت الکترونیک در سطح شمالغرب کشور، خدمات خود را در قابل طراحی انواع وب سایت و فروشگاه اینترنتی، طراحی، راهندازی و اجرای سیستم های مدیریت فروش، سیستم مدیریت پروژه و مشتریان ، بازاریابی اینترنتی، برندسازی آنلاین و سایر خدمات مورد نیاز در این حوزه را با تضمین کیفیت خدمات دریافتی و تعهد در قبال اعتماد مشتری، ارائه می دهد. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره، تماس حاصل نمایید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید