راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02174391400

آیا آنلاین مارکتینگ همان بازاریابی شبکه ای است ؟

مقدمه

آنلاین مارکتینگ

مقدمه :

چرا این مقاله را آماده کردیم :

در مدت کوتاهی که فعالیت خود را در کانال تلگرام و اینستاگرام آغاز کردیم ، با حجم عجیبی از سوالات مواجه شدیم که :

– آیا شما networker هستید ؟!
– شما بازاریابی شبکه ای انجام میدهید ؟!
– و برخی با چنان اعتماد به نفسی ما و هر کسی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت میکنند را متهم به این میکنند که کار شما درست نیست و شما بازاریابی شبکه ای انجام میدهید که خود ما هم شک میکردیم که نکند آنچه که از کار خود میدانیم به کلی اشتباه است !!!؟

به هر حال ! از موضوع اصلی دور نشویم !
برای کسانی که حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند یک جواب مختصر و مفید آماده داریم : خیر به هیچ وجه !

اما برای کسانی که واقعا دوست دارند با این دو سیستم آشنا شوند :

آنلاین مارکتینگ ( OnLine Marekting ) چیست ؟!

به نقل از وب سایت ویکی پدیا :
“بازاریابی دیجیتالی یا همان بازار یابی آنلاین ،شامل به کارگیری و استفاده از انواع کانال‌ها و ابزار دیجیتالی در جهت ترفیع و ترویج فروش محصولات و خدمات به مشتریان است.”

یعنی اینکه در بازاریابی اینترنتی که بخشی از بازاریابی دیجیتالی محسوب می شود ، تولیدکنندگان ، فروشندگان و صاحبان کسب و کارها هر آنچه که بصورت عادی و اصطلاحا در دنیای فیزیکی به فروش می رسانند و یا ارائه می کنند را از طریق بسترهای دیجیتالی مثل اینترنت ، شبکه های مخابراتی و … با هزینه کمتر ، سرعت بیشتر و مسلما راحتی بیشتر برای کاربران بفروش میرساند یا خدمت خود را در اختیار مشتری قرار میدهند !

مهمترین ویژگی این نوع از تجارت و کسب و کار که اصطلاحا تجارت الکترونیک نامیده میشود ، محدود نبودن به زمان و مکان است ، یعنی کالا و خدمات هر کسب و کاری بدون اینکه محدود  شود به یک محله ، خیابان ، شهر و استان ، در تمامی نقاط کشور و حتی دنیا قابل معرفی ، بازاریابی ، برندسازی و فروش است !

 بازاریابی شبکه ای ( network Marketing ) یعنی چه؟!

به نقل از وب سایت ویکی پیدیا :
” ایدهٔ بازاریابی شبکه‌ای از فرمول تصاعد گرفته شد. ”
جی. پل گتی، ثروتمندترین مرد آمریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی بود، و برای اولین بار اعلام کرد که «من ترجیح می‌دهم که از ۱٪ تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰٪ تلاش خودم».این ایده که اهرم زدن نام دارد، امروزه پایه‌گذار فلسفهٔ بازاریابی شبکه‌ای شده‌است. ”

در واقع بازاریابی شبکه ای بازاریابی و فروش محصولات به کمک خود مردم است، در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها بصورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می‌کنند و در ازای فروش این محصولات به دیگران مبلغ و درصدی کسب درآمد میکنند.

مشکلات بازاریابی شبکه ای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست ، بنده هم در این مقاله قصد ندارم از این نوع بازاریابی دفاع یا تخریب کنم ، اما به هرحال بخاطر تشابهات این نوع شرکت ها با شرکت های هرمی باعث دلسردی مردم از نوع شرکت ها شده و از طرفی محصولاتی که ارائه میشود و … باعث میشود در کل مردم ما به این موضوع خوشبین نباشند !
از طرفی «اشباع» در بازاریابی شبکه‌ای به مرحله‌ای گفته می‌شود که یک شرکت به حداکثر فروش خود برسد و بازاریاب‌های جدید نتوانند محصول بیشتری را بفروشند. شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و بازاریاب‌های فعال مدعی هستند که این اتفاق هرگز نمی‌افتد اما اشباع در بازاریابی چند سطحی حتمی است.

اما چرا مردم بازاریابی شبکه ای را با مفاهیمی چون بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک اشتباه میگیرند ؟!

شاید مهمترین دلیل این باشد که شرکت های فعال در این زمینه از طریق وب سایت و اینترنت اقدام به گسترش خود و اطلاع رسانی به مردم میکنند، این یعنی اینکه این نوع سیستم ها از تجارت الکترونیک برای کسب و کار خود استفاده میکنند و این به این معنی نیست که بازاریابی آنلاین بازاریابی شبکه ایست بلکه مفهوم ان این است که این سیستم ها از پتانسیل بالای اینترنت و شبکه های آنلاین به نفع خود استفاده میکنند !

نتیجه گیری و نکته آخر :

به هر حال بازاریابی شبکه ای با تمام نقاط ضعف و قوتی که دارند در حال حاظر بصورت قانونی در کشور انجام میشوند ، از طرفی امروز اهمیت تجارت الکترونیک بر هیچ کس پوشیده نیست ، اینکه سیستم های بازاریابی شبکه ای و هر سیستم قانونی یا غیر قانونی دیگر از طریق بسترهای الکترونیکی و دیجیتالی اقدام بفروش خدمات و محصولات خود میکنند ، مقصر امر هرچه باشد ، پتانسیل تجارتی بازاریابی آنلاین نیست و نخواهد بود !

امروز تجارت الکترونیک نه تنها یک روش نوین برای ارائه و فروش محصولات و خدمات البته بصورت صحیح است ، بلکه نیاز اساسی جوامع امروزیست ، چون روز به روز به سرعت زندگی بشر و از طرفی کمبود وقت انسان ها افزوده میشود !

شاید مشابهت اسمی شبکه های اینترنتی نیز در ایجاد سوء تفاهم ها در یکسان دانستن بازاریابی شبکه ای با بازاریابی از طریق شبکه اینترنت بی تاثیر نیست ، امیدواریم که از این پس کمتر شاهد این باشیم که بازاریابی آنلاین یا دیجیتال با بازاریابی شبکه ای اشتباه گرفته شوند.

 

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید