SMM مخفف عبارت Social Media Marketing بوده و به معنای ” بازاریابی شبکههای اجتماعی ” و یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ میباشد. در صورتی که بتوانید بازاریابی در این شبکهها را به نحو احسن انجام دهید، تعداد مخاطبان شما افزایش پیدا کرده و کسب و کارتان رونق پیدا خواهد کرد.
با توجه به اینکه امروزه اکثریت افراد جامعه در پلتفرمهایی چون تلگرام، اینستاگرام و … فعالیت دارند، حضور و بازاریابی در این شبکهها (پلتفرمهای اجتماعی) برای هر کسب و کاری میتواند مفید واقع شود. اما باید توجه داشت که SMM کانال فروش مستقیم محصولات یا خدمات نیست و تنها یک ابزار است که میتواند به فروش بیشتر کمک کند.
قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینهی این تبلیغات نسبت به روشهای دیگر دیجیتال مارکتینگ بالاتر است. پس قبل از هر چیز باید انتظار خود را از SMM مشخص کنید و بعد از آن استفاده نمایید.
در حالت کلی کسب و کارهایی به SMM نیاز دارند که:
- برند معروفی باشد.
- محصولات مربوط به سلامت و زیبایی
- محصولات ورزشی
- محصولات برای کودکان
- اجناس لوکس
- فروشگاههای آنلاین بزرگ
- و کسانی که برای تبلیغات سرمایهگذاریهای زیادی میکنند.
پس از اینکه تصمیم به استفاده از این روش بازاریابی گرفتید باید توانایی اجرای آن را داشته باشید. عواملی که برای بازاریابی شبکههای اجتماعی مورد نیاز هستند شامل:
- وب سایت
- بودجه
- آنالیتیکس
وبسایت
دقت داشته باشید که SMM با هدایت کاربران به وبسایت، ترافیک وبسایت را بالا برده و بسیار مهم است که وبسایت؛ آمادگی پاسخگویی به نیاز کاربران را داشته و ترافیک را به خریدار مبدل سازد. در وبسایتها باید راهی ارتباطی با کاربران وجود خواهد داشت تا مشتریان به راحتی قیمتها را چک کرده و اقدام به خرید نمایند.
قبل از هزینه برای SMM، وبسایت را به شکلی طراحی کنیدکه برای خدمت رسانی به مشتریان و ارتباط با آنها مناسب باشد. اگر اینطور نیست پس برای SMM اقدام نکنید.
بودجه
برای اجرای SMM یا همان بازاریابی شبکههای اجتماعی، میزان بودجهی خود را مشخص کنید. این خیلی مهم است که با قدرت وارد شبکههای اجتماعی شده و به صورت ناگهانی فعالیت خود را رها نکنید که این برای اعتبار شما و کسب و کارتان فاجعه است.
شما نمیتوانید از همان اول به دنبال سود زیاد تبلیغاتتان باشید. چون مخاطبان در چند ماه اول فقط با شبکه شما درگیر شده و به سادگی اقدام به خرید نخواهند کرد. پس بسته به کسب و کارتان باید بودجهای که معمولا یک چهارم کل هزینهی تبلیغات و سئو است، برای SMM هزینه کنید.
آنالیتیکس
آنالیتیکس یک ابزار است که این ابزار تحلیلی، نتایج کمپینها را رصد میکند. و بازخوردها، موفقیتها و شکستهای تبلیغات را تحلیل میکند.
مراحل انجام SMM
- عضویت در شبکههای اجتماعی: با توجه به کسب و کارتان یک پلتفرم انتخاب کرده، عضو شده و یک حساب کاربری برای کسب و کار خود افتتاح کنید. البته قبل از هر چیز باید اطلاعات کامل در مورد پلتفرم و نخوه حضورتان داشته باشید. به طور مثال باید بدانید، که:
- هدفتان از حضور جیست؟
- برای عضویت در این پلتفرمها به چه چیزهایی نیاز دارید؟
- شبکههای اجتماعی خود را از نظر محتوا، طراحی، عکس و … بهینه کنید.
- کدام یک از شبکهها بیشتر به درد کسب و کارتان میخورد؟
- پروفایلتان را با رقبا مقایسه کنید.
- مشتری ایدهآل را مشخص کنید: در مورد مشتریهای خود دقیقتر عمل کنید . هر چه توصیف شما از مشتریتان دقیقتر باشد، برای SMM بهتر خواهد بود. معیارهایی چون سن، محل زندگی، شغل، تحصیلات و بیشترین شبکههای اجتماعی مورد استفادهی مشتری باید لحاظ شده و به موفقیت هر چه بیشتر SMM کمک کرد.
- موقعیت در شبکهی اجتماعی را مشخص کنید: موقعیت شما باید به گونهای باشد که قصد حضورتان و انعکاس نام برندتان را کاملا نمایان کند. در صورتیکه پستهای شما هدف بخصوصی را دنبال نکنند این استراتژی شکست خواهد خورد.
- محتوایی ایجاد کنید که مخاطب را درگیر کند: محتوای شما باید مخاطب ایده آلتان را جذب کند. در نظر گرفتن محتوای مرتبط، جذاب و با کیفیت بسیار مهم بوده و بهتر است تقویم محتوا ایجاد کرده و بر اساس کیفیت محتوا، در پلتفرمها فعالیت کنید.
انواع محتواهایی که میتوانید به مخاطب ارائه دهید:
- محتوای تصویری
- ویدئو کلیپها
- پستهای وبلاگ
- اخبار
- اینفوگرافیک
- eBook
- مصاحبه
- شاخصهای کلیدی موفقیت (KPI): برای اینکه میزان موفقیت حضور خود در شبکههای اجتماعی را مشاهده کنید، نیاز به این دارید که فاکتورهایی را تعریف و اندازهگیری کنید. گرچه علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، زمان و بودجهی صرف شده را هم باید در نظر گرفت.
شاخصهایی که باید ارزیابی شوند:
- نرخ تبدیل
- زمانی که کاربر در صفحات وبسایت صرف میکند
- تکرار نام برند
- میزان اشتراک گذاری
- تعداد بازدیدها
- روی ابزاری که شبکههای اجتماعی را مدیریت میکنند، سرمایه گذاری کنید: استفاده از این ابزارها باعث آسانتر شدن کار این شبکهها شده و امکان این را به ما میدهند که پستها در زمانبندی مشخصی منتشر شوند. همچنین میتوان این ابزار را با تقویم محتوایی هماهنگ کرد.
- SMM را دنبال کرده، تجزیه و تحلیل کنید و همچنین برای بهبود آن تلاش کنید: این مرحله مهمترین مرحله برای موفقیت کسب و کار در شبکههای اجتماعی است. بازاریابی در شبکههای اجتماعی کار متغیری بوده و شما باید هر لحظه با این تغییرات همگام شده و استراتژی بسازید و با اطلاعات بیشتری که در گذر زمان به دست میآورید در بهینه سازی SMM کوشا باشید.
ابزار مدیریت SSM
این ابزارهای مدیریتی به بازاریابان کمک میکند تا راههای خلاقانهای را برای ارتباط با مخاطب انتخاب کرده و نتایج تلاشهایشان را بررسی کنند. به عنوان مثال Lconosquare ایزاریست که به وسیلهی آن میتوانید اینستاگرام خود را مدیریت کرده و دادهها را آنالیز کنید.سپس با توجه به نتایج به دست آمده، اینستاگرام خود را بهینهسازی کرده و البته آمار فعالیت رقبای خود را هم در اینستاگرام ببینید.
در حالت کلی استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی، دقت، سواد و تواناییهای خاص خود را میطلبد که بهتر است برای کاهش هزینههای تبلیغاتی و اثر بخشی بیشتر تبلیغات از متخصصین این امر کمک گرفته شود.