رابط کاربری (UI) مجموعهای از صفحات و عناصر بصری مانند دکمهها و نمادهاست که شخص را قادر به تعامل با یک محصول یا خدمات میکند.
تجربه کاربر (UX) تجربهی درونی است که شخص هنگام تعامل با هر کدام از محصولات و خدمات یک شرکت تجربه میکند.
تجربهی کاربری UX
UX مخفف کلمهی User Interface Design میباشد که به معنی طراحی تجربهی کاربری است. به عبارتی UX یا طراحی تجربهی کاربری، حالات و رفتارهایی است که کاربر هنگام تعامل با هر کدام از محصولات و خدمات یک سایت تجربه میکند. به هر میزان که محیط سایت زیبا و کاربردی طراحی شود، کاربران نیز احساس خوبی نسبت به سایت پیدا میکنند و در نتیجه بازید از سایت بالا رفته و کاربر تبدیل به مخاطب همیشگی شما میشود. یکی از وظایف مهم طراحUX ، ایجاد و فراهم کردن محیطی زیبا و کاربردی برای کاربران میباشد. چند مورد از کارهایی که طراح ux انجام میدهد عبارتند از:
- منو در کجای صفحه قرار گیرد
- وبلاگها و خدمات کجا قرار گیرند
- تعیین مکان انواع باکسها
- ارائهی سرویسهای کاربردی
- دسترسی مناسب
اهداف UX
یکی از وظایف و اهداف مهم طراح UX ایجاد و فراهم کردن محیطی زیبا و کاربردی برای کاربران میباشد. در طراحی UX هدف، افزایش رضایت کاربر یا مشتری از محصول و خدمات میباشد. در واقع طراحی UX سعی دارد که صفحات مختلف سایت را به گونهای طراحی کند که کاربران در حین استفاده از سایت سردرگم نشده و بر روی افزایش تجربههای یک کاربر در محصولات و خدمات تاثیر مثبت بگذارد. UX سعی میکند کاربر را به مشتری و مشتری را مشتری وفادار تبدیل کند.
در حالت کلی طراح UX صفحات و محصولات را به سلیقهی شخصی خود طراحی نمیکند بلکه جنبههای عاطفی، احساسی و رفتاری کاربر را مورد توجه قرار داده و اولویت آن سلیقه، رفتار و فرهنگ مخاطبان میباشد. بنابراین برای اینکه طراحی تجربهی کاربری موفقی داشته باشیم نیازمند این هستیم که دید کلی نسبت به محصول داشته و به تمامی تخصصهای به کار رفته در سیستم مسلط باشیم.
رابط کاربری UI
رابط کاربری (User Interface) یا همان UI، بخشی دیدنی و قابل لمس از یک سیستم است که کاربر مستقیماً با آن مواجه شده و لمسش میکند. به عبارتی UI طراحی طرح، رنگ، شکل و… آیکونها و منوهایی که UX طراحی کرده را شامل میشود و بخشهایی از سایت را که کاربران دیده و لمس میکنند را طراحی کرده و با طرحهای گرافیکی و پیاده کردن آنها در سایت سر و کار دارند در حالت کلی طراحان بر روی نحوهی ارائهی محصول تمرکز کرده و سعی دارند که با ارائهی طرحی زیبا باعث ارتباط بیشتر کاربر با محصول شوند.
برای هر رابط کاربری دو ساز و کار تعریف شده است:
- درون داد: کاربر از طریق رابط کاربری از ماشین تقاضای عملی را میکند.
- برون داد: ماشین به وسیلهی رابط کاربری به کاربر پاسخ میدهد.
به طور کامل رابط کاربری تعاملی بین خود و کاربر ایجاد کرده و نیازهای کاربر از سیستم را برطرف میکند.
رابط کاربری در یک سیستم کامپیوتری، عبارتست از تمامی مجاری اطلاعاتی که سبب میشوند، کاربر و کامپیوتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از منوها، ماوس و صفحه کلید تا صدایی که از سیستم بلند میشود، همه میتوانند رابط کاربری باشند.
وظایف رابط کاربری UI :
- طراحی رنگ و شکل آیکونها
- طراحی و تعیین چگونگی منوها
- اطلاعرسانی به کاربر
- رعایت ساختار سایت
با تمام این تعاریف باید توجه داشته باشید که رابط کاربری نقش بسیار مهمی در جذب و نگهداری مشتری داشته و اگر به صورت حرفهای طراحی و پیادهسازی شود، باعث میشود که کاربران به سادگی با سایت تعامل برقرار کنند و به نتایج مطلوب خود برسند. و در آخر تمامی طراحیهای رابط کاربری توسط برنامهنویس Front-end روی سایت پیاده میشوند.
رابط کاربری همانطور که برای یک سایت بسیار مهم بوده در قالب موبایل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و شرکتهای سازندهی موبایل، هر کدام یک رابط کاربری خاص را بر روی محصولات خود ارائه میدهند. UI در بعضی از این گوشیها چنان دقیق طراحی و اجرا شده که به هنگام استفاده از آن احساس خوبی به کاربر منتقل شده به طوری که کاربر از دسترسیهای آسان و سریع آن لذت خواهد برد.
تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری
UI یا رابط کاربری به مجموع صفحات، تصاویر ، المانها (دکمهها و آیکونها) گفته میشود که کاربر برای ارتباط به یک برنامه یا یک دستگاه مجبور است از آنها استفاده کند.
اما UX یا تجربه کاربری، تجربه و حسی است که کاربر در ارتباط خود با سیستم یا برنامه آن را پشت سر میگذارد.
باید توجه داشته باشید که در هر طراحی خوب بایستی رابط کاربری و تجربه کاربری به بهترین شکل انجام شده و به درستی در هم ادغام شوند تا محصول نهایی به بهترین شکل تولید شود، در غیر اینصورت موفقیت به صفر رسیده و انتظار سود دهی خیالی خامی بیش نیست.