سیستمهای مدیریت محتوا یا CMS دارای انواع مختلفی است. هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای کسب و کارتان، به درک تفاوتهای بین انواع مختلف، ویژگیها و عملکردهای آن ها و مدلهای قیمت گذاری کمک میکند.
انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا
سه نوع CMS یا سیستمهای مدیریت محتوا وجود دارد: CMS منبع باز، CMS اختصاصی و نرم افزار به عنوان سرویس CMS.
CMS منبع باز
میتوانید نرم افزار CMS منبع باز را بدون هزینه اولیه دانلود کنید. هیچ هزینه مجوز یا ارتقاء یا قراردادی وجود ندارد. با این حال، با CMS منبع باز ممکن است مجبور شوید کارهای زیر را انجام دهید:
- کمک فنی در هنگام نصب و راه اندازی
- سفارشی سازی برای گسترش نرم افزار فراتر از پیشنهاد اصلی
- خرید قالبها، افزونهها و افزونههای سازگار (اگرچه ممکن است نسخههای رایگان موجود باشد.)
- آموزش کارکنان
- پشتیبانی، از جمله به روز رسانی منظم نرم افزار
نمونههایی از پرکاربرد ترین پلتفرمهای CMS منبع باز عبارتند از:
- وردپرس
- جوملا
- دروپال
- Magento
- پرستاشاپ
شما میتوانید CMS منبع باز را روی سرور وب نصب و مدیریت کنید. در حالی که اکثر راه حلها خارج از جعبه کار میکنند، سفارشی سازیهای بی شماری برای رفع نیازهای مختلف کسب و کار در دسترس هستند، مانند افزونههایی برای وبسایتهای تجارت الکترونیک، ابزارهایی که به شما کمک میکنند محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید یا تمها و طرح بندیهای طراحی خود را سفارشی کنید.
بیشتر بخوانید: هدف اصلی CMS چیست؟
CMS اختصاصی
نرم افزار CMS اختصاصی یا تجاری توسط یک شرکت ساخته و مدیریت میشود. استفاده از چنین CMS به طور کلی شامل موارد زیر است:
- خرید هزینه مجوز برای استفاده از نرم افزار
- پرداخت هزینههای ماهانه یا سالانه برای به روز رسانی یا پشتیبانی
- پرداخت هزینه برای سفارشی سازی و ارتقاء و همچنین برای آموزش و پشتیبانی فنی یا کاربر
معمولا میتوانید CMS اختصاصی را با قابلیتهای داخلی شخصیسازی کنید، اگرچه ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. در صورت امکان، به دنبال یک راه حل CMS اختصاصی باشید که تمام نیازهای شما را برآورده کند. اگر در حال پیاده سازی یک CMS اختصاصی با یک وب سایت یا سیستم بک اند موجود هستید، توجه داشته باشید که این امر ممکن است به توسعه گسترده نیاز داشته باشد.
اگر به دنبال یک CMS برای یک وب سایت کاملا جدید هستید، بهتر است راه حلی را انتخاب کنید که تمام ویژگیها و عملکردهای مهم را برای رفع نیازهای فعلی و آینده کسب و کار شما داشته باشد.
نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) CMS
راه حلهای SaaS CMS معمولا شامل نرم افزار مدیریت محتوای وب، میزبانی وب و پشتیبانی فنی با یک تامین کننده است. این ها راه حل های مجازی هستند که در فضای ابری میزبانی میشوند و بر اساس یک مدل اشتراک، معمولا بر اساس هر کاربر یا هر سایت، هستند. قیمت گذاری معمولا:
- مقدار انتقال داده (یعنی پهنای باند سایت شما)
- ذخیره سازی برای محتوا و دادههای شما
- پشتیبانی مداوم
دو نوع سیستم مدیریت محتوای ابری وجود دارد:
- CMS کاملا ابری: اغلب به عنوان بخشی از یک بسته یا سرویس ارائه میشود. به طور معمول، این ها سیستمهای اختصاصی تحت کنترل تامین کننده هستند، بنابراین همیشه نمیتوان عملکرد آن ها را سفارشی کرد یا تغییر داد تا مطابق با نیازهای شما باشد.
- CMS ابر جزئی: در سرور وب ابری شما قرار دارد. این انعطاف پذیری بیشتری را فراهم میکند زیرا میتوانید عملکرد را با ماژولهای افزودنی یا با تغییر کد منبع تغییر دهید.
CMS Cloud مزایای قابل توجهی را برای مشاغل کوچک و متوسط ارائه میدهد. مثلا:
- هزینهها به طور کلی کم است.
- تامین کننده SaaS با ارتقاء، تعمیر و نگهداری و مسائل فنی سر و کار دارد.
- این نرم افزار از هر کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایل با اتصال به اینترنت قابل دسترسی است.
- به روز رسانی نرم افزار و ویژگیها در زمان واقعی در دسترس هستند.
- بستهها به راحتی مقیاس پذیر هستند، میتوانید سایتها یا کاربران بیشتری را با تغییر نیاز خود اضافه کنید.
سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع CMS ها و مزایا و معایب هرکدام توضیح دهیم تا با هر یک آشنا شوید. با راهکار گستران می توانید بهترین CMS های اختصاصی، اپلیکشن های موبایل و.. را در کم ترین زمان و با اطمینان کامل با پشتیبانی حرفه ای داشته باشید.