راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

هدف اصلی CMS چیست؟

مقدمه

هدف CMS ها چیست؟ بهترین ویژگی ها CMS ها کدام اند؟ سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک نرم افزار کاربردی است که کاربران را قادر می سازد تا محتوای دیجیتال را ایجاد، ویرایش، همکاری، انتشار و ذخیره کنند. CMS ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شوند. اما در ادامه این مقاله با راهکار گستران همراه باشید تا با کارکرد و هدف CMS بیشتر آشنا شوید.

CMS چگونه کار می کند؟

CMS یک رابط کاربری گرافیکی با ابزارهایی برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای وب بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا فراهم می کند. یک CMS دارای دو جزء است: یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) و یک برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA).

CMA یک رابط کاربری گرافیکی است که کاربران را قادر می سازد بدون دانش HTML محتوا را از یک وب سایت طراحی، ایجاد، اصلاح و حذف کنند. مؤلفه CDA خدمات پشتیبان را ارائه می دهد که از مدیریت و تحویل محتوا پس از ایجاد محتوا در CMA پشتیبانی می کند.

تفاوت بین CMS، ECM و WCMS چیست؟

یک CMS، ECM و WCMS همگی محتوا را مدیریت می کنند، اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد:

  • CMS پیشرو سیستم ECM است. CMS مکانی برای ایجاد، مدیریت و ذخیره محتوای دیجیتال است و با محتوای ساختاریافته، مانند اسناد و سوابق پایگاه داده بهترین ارتباط را دارد.
  • یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی، محتوای ساختاریافته و بدون ساختار را مدیریت می کند. این شامل نرم افزار، استراتژی و امنیت برای مدیریت موثر محتوا است.
  • یک سیستم مدیریت محتوای وب شبیه به یک سیستم ECM است، اما عامل متمایز کننده این است که WCMS برای محتوای وب است، مانند صفحات محصول در وب سایت های تجارت الکترونیک. این شامل یک ابزار انتشار است و نویسندگی مشترک را تسهیل می کند.

مهم ترین ویژگی های CMS و مزایای استفاده از CMS

مهم ترین ویژگی های CMS

ویژگی‌های اصلی CMS عبارتند از:

  • نمایه سازی بصری، جستجو و بازیابی: این ویژگی‌ها همه داده‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست ‌بندی می‌کنند و کاربران را قادر می‌سازند تا بر اساس ویژگی‌هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.
  • مدیریت فرمت: این ویژگی به تبدیل اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی قدیمی به اسناد HTML یا PDF کمک می کند.
  • ویژگی های تجدید نظر: این ویژگی ها امکان به روز رسانی و ویرایش محتوا را پس از انتشار اولیه فراهم می کند. کنترل بازبینی همچنین تغییراتی که افراد در فایل‌ها ایجاد می‌کنند را ردیابی می‌کند.
  • انتشار: این قابلیت به افراد امکان می‌دهد از یک الگو یا مجموعه‌ای از الگوهای مورد تایید موتور جستجو برای ایجاد و اصلاح محتوا استفاده کنند.
  • CMS همچنین ممکن است ابزارهایی برای شخصی سازی یا بازاریابی یک به یک ارائه دهد. بازاریابی یک به یک توانایی یک وب سایت برای تنظیم محتوا و تبلیغات خود با ویژگی های خاص کاربر با استفاده از اطلاعاتی که کاربر ارائه می دهد یا وب سایت جمع آوری می کند. به عنوان مثال، اگر کاربر دوربین های دیجیتال را در موتورهای جستجو مانند: گوگل جستجو کند، بنرهای تبلیغاتی ممکن است فروش دوربین های دیجیتال را برای فر نمایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا آماده؟

سایر ویژگی های CMS عبارتند از:

  • آدرس های اینترنتی مناسب بهینه سازی موتور جستجو
  • پشتیبانی کامل از قالب و قالب های قابل تنظیم
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چندین زبان
  • داشتن حداقل نیازهای سرور
  • مدیریت فایل به صورت یکپارچه

مزایای استفاده از CMS

استفاده از سیستم مدیریت محتوا چندین مزیت دارد، از جمله:

  • سهولت استفاده: با توجه به رابط کاربری گرافیکی، حتی کسانی که دانش فنی محدودی دارند نیز می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
  • جستجوی آسان: به کاربران امکان می‌دهد آن چه را که می خواهد در داخل جستجو کنند و فهرستی از موارد را به آن‌ها برگردانند، دقیقا مانند موتور جستجوی Google.
  • آسان برای مدیریت محتوا: نه تنها تولید محتوا آسان است، بلکه حذف محتوا نیز آسان است. یک CMS لغو انتشار محتوا یا به روز نگه داشتن وب سایت ها را آسان می کند.
  • دسترسی آسان: از هر جایی قابل دسترسی است، یک CMS می‌تواند مبتنی بر ابر یا در محل باشد، اما کاربران می‌توانند با دستگاهی که به اینترنت متصل است از هر کجا به محتوا دسترسی داشته باشند.
  • استفاده چندین کاربره: به چندین کاربر اجازه استفاده می دهد، یک CMS مدیریت مجوزهای انتشار را آسان می کند.
  • به روز رسانی محتوای فوری: یک CMS به کاربران امکان می دهد تا محتوا را در زمان مشخصی مدیریت و به روز کنند.
  • آسان در تغییر: یک CMS به کسب و کارها کمک می کند تا بدون نیاز به توسعه دهنده، صفحات وب جدید را با رشد کسب و کار خود اضافه کنند.
  • آسان برای به روز رسانی: تیم های توسعه می توانند به روز رسانی ها را تنها با چند کلیک انجام دهند.

چگونه بهترین CMS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین CMS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

تقریبا هیچ محدودیتی برای عواملی که باید قبل از تصمیم گیری یک سازمان برای سرمایه گذاری در CMS در نظر گرفته شود وجود ندارد. چند ویژگی اساسی وجود دارد که همیشه باید به دنبال آن ها باشید، مانند یک رابط ویرایشگر با استفاده آسان و قابلیت های جستجوی هوشمند. با این حال، برای برخی از سازمان ها، نیازهای خاص تری مورد نیاز است.

به عنوان مثال، باید اندازه و پراکندگی جغرافیایی سازمان را در نظر بگیرید. مدیر CMS باید بداند که چند نفر از برنامه استفاده خواهند کرد، این که آیا CMS به پشتیبانی چند زبانه نیاز دارد و.. همچنین در نظر گرفتن سطح کنترلی که هم مدیران و هم کاربران نهایی هنگام استفاده از CMS خواهند داشت، بسیار مهم است. سازمان ها همچنین باید در نظر بگیرند همه انواع محتوای دیجیتال باید به راحتی ایندکس شوند.

در این جا چند دستورالعمل اضافی برای انتخاب CMS مناسب آورده شده است:

  • از کارمندان اطلاعات دریافت کنید: این مهم است که بدانید چه کسانی از این CMS جدید استفاده خواهند کرد و برای چه چیزی از آن استفاده خواهند کرد. کسب و کارها باید تیم بازاریابی، مدیر ارشد محتوا، کارکنان فناوری اطلاعات و دیگران را برای استفاده در نظر داشته باشند.
  • نیازهای فعلی و آتی کسب و کار را ارزیابی کنید: یک CMS باید به نیازهای فعلی سازمان و هر گونه طرح تجاری آتی پاسخ دهد. ملاحظات شامل این است که آیا سیستم با پشته فناوری فعلی کسب و کار ادغام خواهد شد یا خیر و این که آیا CMS دارای ویژگی های آینده نگر مانند API های RESTful است یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: وب سایت استاتیک و دینامیک یعنی چه؟!

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با cms ها، اهداف آن ها، مزایای استفاده از cms ها آشنا کنیم. جهت هرگونه سوال یا در صورتی که خواهان داشتن یک cms اختصاصی هستید می توانید با ما از طریق قسمت «تماس با ما» در ارتباط باشید.

 

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید