راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02122892416

طراحی پورتال سازمانی قوی ترین ابزار برای مدیریت شرکت های بزرگ

مقدمه

همانطور که می‌دانید با پیشرفت هایی که در تکنولوژی به وجود آمده است، امروزه پیشروی یک سازمان نیازمند استفاده از سیستم‌هایی است که عملیات شرکت را ساده سازی کند و باعث بهبود کارایی شود. پورتال های سازمانی ابزارها و پلتفرم‌هایی هستند که به تیم یک سازمان کمک می‌کنند تا به اطلاعاتی مشخص دسترسی داشته و از آنها برای مدیریت و همکاری استفاده کنند. از این رو طراحی پورتال سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که باعث افزایش همکاری‌های تیمی در یک سازمان می‌شود.

شرکت راهکارگستران یکی از با تجربه‌ترین شرکت ها در زمینه طراحی پورتال و سیستم‌های اختصاصی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این خدمات می‌توانید با شماره‌های شرکت از طریق منوی تماس با ما حاصل نمایید.

پورتال سازمانی چیست؟

پورتال سازمانی (ORG Portal) نوعی برنامه تحت وب است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در خود جای داده است. پورتال می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد به عنوان مثال ممکن است تنها مربوط به درون سازمان باشد و یا کسب و کارها و مشتریان خارج از سازمان به آن دسترسی داشته باشند. عملکرد پورتال سازمانی به این صورت است که افراد مختلف سازمان، از مدیر گرفته تا کارکنان، وارد یک فضای تحت وب می‌شوند و می‌توانند از اطلاعات درون آن استفاده کنند. به عبارتی دیگر این فضا با نام داشبورد نیز شناخته می‌شود که حاوی چندین صفحه است که با توجه به نیازهای سازمان شخصی سازی می‌شود. علاوه بر این از پورتال سازمانی می‌توان برای بهبود روابط بین کارکنان و مشتریان، اطلاع‌رسانی و… نیز استفاده کرد.

پورتال سازمانی، مدیران و کارکنان را به اطلاعات و فرآیندهای سازمانی متصل می‌کند. هر چقدر سازمان بزرگ‌تر باشد و کارکنان بیشتری داشته باشد، اطلاعات پیچیده‌تری نیز در سازمان وجود دارد. بنابراین پورتال یک سازمان را قادر می‌سازد تا با چالش‌هایش رو به رو شود. از آنجایی که هر سازمان نیازها و سیاست‌های خاص خود را دارد، از این‌رو پورتال سازمانی نیز با توجه به اقتضای سازمان تغییر می‌یابد.

تفاوت پورتال سازمانی با وب سایت چیست؟

در حالت کلی یک پورتال سازمانی تفاوت زیادی با وب سایت دارد که در ظاهر نیز کاملا مشهود است. در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو خواهیم پرداخت:

ویژگی های وب سایت

  • وب سایت فضایی مشخص در اینترنت است و با URL یا آدرسی منحصر به فرد قابل دسترس است.
  • دارای قابلیتی برای دسترسی همگان
  • عدم نیاز به نام کاربری و رمزعبور برای ورود
  • عدم تغییر محتوا برای کاربران مختلف

ویژگی‌های پورتال سازمانی

  • پورتال یک فضای خصوصی در وب است.
  • با داشتن نام کاربری و رمز عبور قابل دسترس است.
  • تنها کاربرانی می‌توانند آن را ببینند که دارای حساب هستند.
  • محتوا با توجه به اطلاعات افراد، تغییر یافته و شخصی سازی می‌گردد.
  • دارای ویژگی تعاملی است.

پورتال سازمانی چیست؟

انواع طراحی پورتال

اگر بخواهیم پورتال‌ها را دسته بندی کنیم، با تعداد زیادی از آنها مواجه خواهیم شد که بسته به نوع استفاده در صنایع مختلف مربوط است. پورتال‌ها معمولا در نوع B2B، B2C و پورتال داخل سازمانی می‌باشند. تمامی پورتال‌ها شامل اطلاعات مشتریان، برنامه‌های بازاریابی، اسناد و مدارکی دیگر هستند که تمامی آنها در یک سیستم یکپارچه می‌باشند.

پورتال مشتری یا باشگاه مشتریان

پورتال مشتری نوعی پورتال وب است که در کسب و کارهای B2C (کسب و کار به مشتری) کاربرد داشته و به مشتریان این امکان را می‌دهند تا به اطلاعاتی که مربوط به یک سازمان و یا خدمات آنهاست، دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال بانک‌ها، مراکز پزشکی، موسسات مالی و… از مواردی هستند که مشتریان به آن مراجعه می‌کنند.

طراحی پورتال کارکنان

اغلب سازمان‌ها معمولا از یک شبکه داخلی استفاده می‌کنند که جدای از اینترنت است و به آن اینترانت نیز گفته می‌شود. این سیستم دارای پورتال‌هایی است که برای پرسنل و کارکنان طراحی و شخصی سازی می‌شود. افراد می‌توانند از طریق آن به صورتحساب‌های مالی، اسناد و… دسترسی داشته باشد. این نوع پورتال ها توسط مدیران سازمان برای مدیریت پروژه‌ها، جریان‌های کاری و… استفاده می‌شوند.

طراحی پورتال فروش

یکی از نمونه‌های رایج انواع پورتال که شرکت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، پورتال فروش است. با طراحی پورتال سازمانی برای فروش یا سیستم اختصاصی فروش، تمام نیروهای سازمان با تیم فروش همکاری می‌کنند تا به اهداف بازاریابی سازمان برسند. طراحی پورتال فروش هماهنگی‌های لازم برای رسیدن به یک هدف مشخص و اجرای استراتژی‌هایی است که به تیم فروش کمک می‌کند تا به اهداف درآمدی رسیده و حتی فراتر از آن روند. البته اهداف ممکن است در سازمان‌ها متفاوت از یکدیگر باشد، اما سیستم های مدیریت فروش بر رشد و افزایش حجم فروش متمرکز هستند.

طراحی پورتال مدیریت پروژه

پورتال مدیریت پروژه نیز مانند پورتال اینترانت نوعی سیستم داخلی است که این امکان را به آنها می‌دهد تا برنامه‌های استراتژیک سازمان را مدیریت کند و در نتیجه پروژه در زمان تعیین شده و با بودجه مشخصی پیش رود. این موضوع باعث می‌شود قسمت‌های زمانگیر پروژه از بین برود و پروژه‌ها با مدیریت زمان بهتری پیش رود.

طراحی پورتال منابع انسانی

سازمان‌هایی که نیاز به مدیریت جنبه‌های مختلف منابع انسانی از جمله مدیریت فرآیند استخدام و… را دارند می‌توانند از پورتال سازمانی مانند سیستم مدیریت منابع انسانی راسا استفاده کنند. این پورتال می‌تواند بصورت تحت وب و همچنین شبکه داخلی باشد. با استفاده از پورتال منابع انسانی می‌توان به داده‌هایی مانند مالیات، خسارات و… نیز دسترسی داشت.

نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب چیست؟

مراحل طراحی پورتال سازمانی

قبل از طراحی پورتال سازمانی بایستی بسیاری از مسائل را بررسی کرد. به طور کلی مراحل طراحی پورتال سازمانی را می‌توان به 5 قسمت تقسیم کرد:

  1. شناسایی مخاطب: در اولین گام باید مخاطبین پورتال سازمانی را شناسایی کرد. هر سازمانی مخاطب خاص خود را دارد، بنابراین باید مخاطبین را بر اساس پارامترهای مشخص گروهبندی و اولویت بندی کرد.
  2. شناخت نیاز: این نیاز مخاطب است که تعیین می‌کند پورتال سازمانی چه زیرساخت و ساختاری داشته باشد. پس باید نیازهای مخاطبان را نیز اولویت بندی کرد.
  3. تدوین ماموریت‌ها: پس از شناخت نیاز مخاطب، به این میرسیم که این نیازها به چه روشی پاسخ داده شوند؟ اطلاع‌رسانی‌ها، فرهنگ‌سازی‌ها، خدمت‌رسانی‌ها و… در این گام تدوین می‌شود.
  4. تعریف پروژه: در این مرحله نیازمندی‌های محتوایی پورتال سازمانی شناسایی شده و پروژه‌های مربوطه تعیین می‌شوند.
  5. طراحی: پس از انجام مراحل فوق، نوبت به طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) میرسد و پورتال وارد فاز اجرایی می‌شود.

کلام آخر

طراحی پورتال سازمانی علاوه بر تسریع در روند کاغذ بازی های اداری، باعث کاهش حجم نامه نگاری ها، سهولت در نگهداری داده ها و اطلاعات و همچنین مدیریت بهتر در روند کارها می‌شود. در طراحی نرم‌ افزار های اختصاصی تحت وب، داده ها و اطلاعات از امنیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و همچنین در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل و ایراد، مدیران و توسعه دهندگان این ایراد را هر چه سریع‌تر مرتفع خواهند کرد. در این راستا شرکت راهکار گستران یکی از با تجربه‌ترین شرکت ها در زمینه طراحی نرم افزار تحت وب و اپلیکیشن های موبایل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات نرم افزاری می‌توانید با شماره‌های شرکت از طریق منوی تماس با ما حاصل نمایید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید