راهکارهای نوین برای الکترونیکی شدن تجارت شما

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

02174391400

تحلیل SWOT چیست؟

مقدمه

تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه ریزی استراتژیک استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می‌کند.

دریافت یک نمای کلی از این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای رقبای خود را بشناسید که به آن تحلیل SWOT می‌گویند.

تجزیه و تحلیل SWOT برای تسهیل یک نگاه واقع بینانه، مبتنی بر واقعیت و مبتنی بر داده‌ها به نقاط قوت و ضعف یک سازمان، ابتکارات آن طراحی شده است. سازمان باید با اجتناب از باورهای از پیش تصور شده یا مناطق خاکستری و در عوض تمرکز بر زمینه‌های زندگی واقعی، تجزیه و تحلیل را دقیق نگه دارد. شرکت‌ها باید از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنند.

نکات مهم در مورد تحلیل SWOT

تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که ابزارهای ارزیابی را فراهم می‌کند.

شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، دیدگاه های تازه و ایده‌های جدید می‌شود.

تجزیه و تحلیل SWOT اطلاعات منابع داخلی (نقاط قوت، نقاط ضعف شرکت خاص) و همچنین نیروهای خارجی را که ممکن است تاثیرات غیرقابل کنترلی بر تصمیمات (فرصت‌ها و تهدیدها) داشته باشند، را نمایان می‌کند.

یافته‌های تجزیه و تحلیل SWOT اغلب برای حمایت از یک هدف یا تصمیم واحدی که یک شرکت با آن مواجه است ترکیب می‌شود.

آشنایی با تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT تکنیکی برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل یک کسب و کار و همچنین بخشی از یک کسب و کار مانند یک خط تولید، یک صنعت یا موجودیت دیگر است.

با استفاده از داده‌های داخلی و خارجی، این تکنیک می‌تواند کسب ‌و کارها را به سمت استراتژی‌هایی هدایت کند که احتمال موفقیت‌ شان بیشتر است و از استراتژی‌هایی که در آن‌ها موفق نبوده‌اند یا احتمالا کم‌تر موفق بوده‌اند، فاصله بگیرند. تحلیلگران SWOT می‌توانند راهنمایی کنند که آیا یک شرکت، خط تولید یا صنعت ممکن است قوی یا ضعیف باشد و چرا.

تجزیه و تحلیل SWOT برای اولین بار برای تجزیه و تحلیل مشاغل مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر، اغلب توسط دولت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و افراد، از جمله سرمایه گذاران و کارآفرینان استفاده می‌شود. کاربردهای به ظاهر نامحدودی برای تحلیل SWOT وجود دارد.

اجزای تجزیه و تحلیل SWOT

اجزای تجزیه و تحلیل SWOT

هر تحلیل SWOT شامل چهار دسته زیر خواهد بود. اگرچه عناصر و اکتشافات در این دسته‌ها از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، با این حال تجزیه و تحلیل SWOT بدون هر یک از این عناصر کامل نیست:

نقاط قوت

نقاط قوت توصیف می‌کنند که یک سازمان در چه چیزی برتری دارد و چه چیزی آن را از رقبا جدا می‌کند: یک نام تجاری قوی، پایگاه مشتری وفادار، یک ترازنامه قوی، فناوری منحصر به فرد و غیره. به عنوان مثال، یک صندوق تامینی ممکن است یک استراتژی معاملاتی اختصاصی ایجاد کرده باشد که نتایج مغلوب بازار را برمی‌گرداند. سپس باید تصمیم بگیرد که چگونه از این نتایج برای جذب سرمایه گذاران جدید استفاده کند.

نقاط ضعف

نقاط ضعف سازمان را از عملکرد در سطح بهینه خود باز می‌دارد. آن‌ ها حوزه‌هایی هستند که کسب ‌و کار برای ماندن در رقابت باید بهبود یابد: نام تجاری ضعیف، گردش مالی بالاتر از حد متوسط، سطوح بالای بدهی، زنجیره تامین ناکافی یا کمبود سرمایه.

فرصت ها

فرصت‌ها به عوامل خارجی مطلوبی اشاره دارند که می‌توانند به یک سازمان مزیت رقابتی بدهند. به عنوان مثال، اگر کشوری تعرفه‌ها را کاهش دهد، یک خودروساز می‌تواند خودروهای خود را به بازار جدیدی صادر کند و فروش و سهم بازار را افزایش دهد.

تهدیدات

تهدید به عواملی اشاره دارد که پتانسیل آسیب رساندن به سازمان را دارند. برای مثال، خشکسالی تهدیدی برای یک شرکت تولید کننده گندم است، زیرا ممکن است عملکرد محصول را از بین ببرد یا کاهش دهد. سایر تهدیدات رایج عبارتند از مواردی مانند افزایش هزینه مواد، افزایش رقابت، عرضه کم نیروی کار و …

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی B2C + همه چیز درباره آن

 

مزایای تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT تمام سوالات اصلی یک شرکت را حل نمی‌کند. با این حال، تعدادی از مزایای تجزیه و تحلیل SWOT وجود دارد که تصمیم گیری استراتژیک را آسان‌تر می‌کند.

تجزیه و تحلیل SWOT مشکلات پیچیده را قابل کنترل‌تر می‌کند. ممکن است حجم قابل توجهی از داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و نکات مرتبط در هنگام تصمیم گیری پیچیده در نظر گرفته شود. به طور کلی، یک تجزیه و تحلیل SWOT که با تجزیه همه ایده‌ها و رتبه بندی آن ها بر اساس اهمیت، تهیه شده است، یک مشکل بزرگ و بالقوه طاقت فرسا را در یک گزارش قابل هضم‌تر جمع می‌کند.

تجزیه و تحلیل SWOT نیاز به بررسی خارجی دارد. اغلب اوقات، یک شرکت ممکن است وسوسه شود که هنگام تصمیم گیری فقط عوامل داخلی را در نظر بگیرد. با این حال، اغلب مواردی خارج از کنترل شرکت وجود دارد که ممکن است بر نتیجه یک تصمیم تجاری تاثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل SWOT هم عوامل داخلی را که یک شرکت می‌تواند مدیریت کند و هم عوامل خارجی که ممکن است کنترل آن‌ها دشوارتر باشد را پوشش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل SWOT را می‌توان تقریبا برای هر سوال تجاری اعمال کرد. تجزیه و تحلیل می‌تواند به یک سازمان، تیم یا فرد مربوط باشد. همچنین می‌تواند یک خط کامل محصول، تغییرات در نام تجاری، گسترش جغرافیایی یا یک خرید را تجزیه و تحلیل کند. تحلیل SWOT یک ابزار همه کاره است که کاربردهای زیادی دارد.

تجزیه و تحلیل SWOT از منابع داده‌های مختلف استفاده می‌کند. یک شرکت احتمالا از اطلاعات داخلی برای نقاط قوت و ضعف استفاده می‌کند. شرکت همچنین باید اطلاعات خارجی مربوط به بازارهای گسترده، رقبا یا نیروهای کلان اقتصادی را برای فرصت‌ها و تهدیدها جمع آوری کند. یک تحلیل SWOT خوب به جای تکیه بر یک منبع واحد و بالقوه مغرضانه، زوایای مختلفی را جمع آوری می‌کند.

تهیه تحلیل SWOT ممکن است هزینه زیادی نداشته باشد. برخی از گزارش‌های SWOT نیازی به بیش از حد فنی ندارند. بنابراین، بسیاری از کارکنان مختلف می‌توانند بدون آموزش یا مشاوره خارجی در تهیه آن کمک کنند.

سخن آخر

تجزیه و تحلیل SWOT یک راه عالی برای هدایت جلسات استراتژی تجاری است. تحلیل SWOT تحلیلی قدرتمند است که همه افراد حاضر در اتاق در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت صحبت کنند، فرصت‌ها و تهدیدها را تعریف کنند و ایده‌ها را در میان بگذارند. اغلب، تجزیه و تحلیل SWOT که قبل از جلسه تصور می‌کنید، در سر تا سر جلسه تغییر می‌کند تا عواملی را منعکس کند که شما از آن ها بی ‌اطلاع بوده‌اید و اگر ورودی گروه نبود، هرگز نمی‌توانستید آن ها را ثبت کنید.

در ادامه مقاله‌ها با راهکارگستران همراه باشید، تا در مورد تحلیل SWOT اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر به مشاوره، آموزش و خدمات طراحی وب سایت نیاز دارید